Giedo van der Garde kende na een fantastische zaterdag een minder goede zondag. In de openingsronde kwam hij in het gedrang terecht en nadat hij, met enige hulp van de neutralisaties, weer naar voren was gekomen, ging het mis met de strategie.

“Ik had op zich een goede start, maar nam een voorzichtige lijn door Sainte Devote omdat ik anticipeerde op een botsing voor me”, vertelt Van der Garde. “Daardoor verloor ik wat posities en kreeg ik het aan de stok met Pastor Maldonado. Hij sneed richting Loews opeens naar binnen. Ik kon geen kant op.” 

Van der Garde moest zijn voorvleugel laten vervangen en daarmee leken zijn kansen op een goed resultaat al snel verkeken. Van der Garde kwam echter geleidelijk terug in de strijd. De neutralisatie vanwege de crash van Felipe Massa gaf hem de kans zich te ontdoen van een ronde achterstand. Bovendien maakte hij van de gelegenheid gebruik om alvast een extra bandenstop te maken.  

Dat bleek uiteindelijk niet cruciaal, omdat de crash van Maldonado zorgde voor een rodevlagsituatie en iedereen vers rubber kon laten monteren waarmee ze het eind van de race konden halen. Wel cruciaal was de beslissing om bij de volgende neutralisatie, na de botsing tussen Romain Grosjean en Daniel Ricciardo, buiten te blijven. 

“We hadden in de laatste safetycarfase naar binnen moeten komen”, blikt Van der Garde terug na als vijftiende, en laatste, over de streep te zijn gekomen. “Ik wilde dat ook, maar het team besloot anders. Een blunder wil ik het niet noemen, maar het is wel iets waar we over moeten napraten, want er had gewoon meer in gezeten.” 

“We hadden vooraf besproken dat we bij een safety car meteen naar binnen moesten gaan”, vervolgt Van der Garde. “De banden koelen dan namelijk enorm af en je krijgt ze niet meer aan de praat. Als je als eerste op nieuwe banden overstapt, kun je daar van profiteren. Dat zag je aan het eind, toen Max Chilton me voorbijschoot alsof ik stil stond. Erg jammer. Gisteren was een topdag, maar ik had liever vandaag ook iets moois laten zien.” 

Pic
Voor teamgenoot Charles Pic zat de Grand Prix van Monaco er al na zeven ronden op. “Het ziet er naar uit dat het een probleem met de versnellingsbak was”, zegt hij over het defect dat hem ertoe dwong zijn auto aan de kant te zetten.

“Dat de auto zo rookte en begon te branden, komt waarschijnlijk omdat de uitlaten overhit raakten. Het is jammer dat ik zo snel klaar was, want de auto voelde goed aan en we deden het goed qua bandenslijtage, dus we hadden vast aardig mee kunnen doen.”