Stoffel Vandoorne voelt zich op zijn gemak in de Formule E en hoeft niet zozeer terug naar de Formule 1. Hoewel de resultaten in zijn eerste jaar in de elektrische raceklasse wat wisselvallig waren, blikt hij terug op ‘een belangrijk jaar’.

Belangrijk was het vooral omdat het voor zijn team HWA Racelab als partner van Mercedes eigenlijk warmdraaien was voor de Duitse autofabrikant komend seizoen met een fabrieksteam aantreedt en HWA overneemt.

In gesprek met FORMULE 1 vertelt Vandoorne daarbij dat zijn eerste seizoen in de elektrische formuleklasse goed is verlopen. “Ik heb nu een goede indruk van dit kampioenschap. Onze resultaten waren wisselvallig, maar dat is logisch voor een nieuw team.” De start was moeilijk. “Maar in het tweede deel van het seizoen hebben we enorme progressie geboekt.” Kortom: “Alles is de goede kant op gegaan.”

Vandoorne heeft de Formule E verder als ‘veel opener’ ervaren dan de Formule 1. “Ik heb me echt geamuseerd dit jaar”, zegt de Vlaming, voor wie dat in 2017 en 2018 wel eens anders was bij McLaren in de Formule 1. “Ik vond het heel verfrissend, na de Formule 1. Eigenlijk is de Formule E back to basics, zoals racen zou moeten zijn.”

Het is duidelijk: Vandoorne heeft het naar zijn zin, is niet met een Formule 1-comeback bezig. “Ik hoef niet per se terug, houd er geen rekening mee. Als er een mogelijkheid komt, evalueer ik die, maar ik wil niet koste wat kost terug en in eenzelfde scenario komen als bij McLaren. Ik weet wat het is om niet vooraan mee te kunnen doen in de Formule 1, al rijd je de wedstrijd van je leven. Formule 1 is voor mij geen must. Ik ben gelukkig in de Formule E.”

In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 11, lees je een uitgebreide reportage van het Formule E-finaleweekend in New York, met exclusief interview met Robin Frijns. “Zonder pech had ik voor de Formule E-titel gereden.” FORMULE 1 nr. 11 is nu in de winkel te koop of hier te bestellen.