*

Vernieuwde Renault-motor stelt teams voor lastig dilemma

Eelco den Boer

Eelco den Boer

31 mei 2018 15:00

Vernieuwde Renault-motor stelt teams voor lastig dilemma
Sutton Images

Renault heeft een verbeterde versie van zijn krachtbron klaar, maar waarschuwt klantenteams Red Bull en McLaren dat het misschien niet verstandig is deze meteen in Canada al te gaan gebruiken. De teams moeten de afweging maken of de extra pk’s opwegen tegen mogelijke gridstraffen.

“De nieuwe specificatie is klaar”, vertelt Renault-chef Cyril Abiteboul aan Autosport. “Maar het staat nog niet vast wanneer we hem introduceren. Het is niet voor iedereen het beste om meteen over te stappen, omdat de gebruikscyclus verschilt per auto. In samenspraak met de teams kijken we wat op de lange termijn de beste oplossing is.”

Red Bull-teambaas Christian Horner ziet elke verbetering bij Renault graag tegemoet. “We hopen vooral op een betrouwbare MGU-K”, zegt hij, nadat Daniel Ricciardo daar problemen mee had op weg naar winst in Monaco. “Er komt een kleine update voor Montréal. Alle beetjes helpen, dus voor ons is dat een belangrijke stap.”

Maar hoewel extra vermogen op het snelle circuit in Montréal altijd welkom is, kan dat snelle voordeel teniet worden gedaan door gridstraffen vanwege overschrijding van het maximaal aantal motoronderdelen. Zo heeft Max Verstappen al meer MGU-K’s gebruikt dan is toegestaan. Doordat hij in Monaco toch al achteraan moest starten, had dit geen gevolgen. De volgende vervanging betekent dat hij tien startplaatsen moet inleveren.

Red Bull-collega Daniel Ricciardo heeft van alle elementen al twee stuks in gebruik genomen na motorproblemen in Bahrein. De MGU-K die het in Monaco liet afweten, zou nog bruikbaar zijn, maar zodra een derde exemplaar nodig is, volgt een gridstraf van tien plaatsen. Vervanging van de energieopslag en elektronica-unit zouden daar nog eens vijf startplaatsen per stuk aan toevoegen.

Ook McLaren-coureur Stoffel Vandoorne heeft al twee elektronica-units gebruikt. Zijn teamgenoot Fernando Alonso staat al op twee turbo’s, maar voor dat onderdeel geldt pas een straf vanaf het vierde exemplaar. Dat geldt ook voor de MGU-H’s, waarvan fabriekscoureurs Carlos Sainz en Nico Hülkenberg al met hun tweede exemplaar onderweg zijn.