Na vier jaar Formule 1 kun je Max Verstappen gerust al een ervaren coureur noemen. Zijn fans kijken al wekenlang reikhalzend uit naar de launch van de nieuwe Red Bull, experts maar ook de Red Bull-top loven Honda en nemen het K-woord regelmatig in de mond, zelf is Max Verstappen onverstoorbaar. “Ik wil gewoon beginnen, voelen hoe de motor en het chassis het doen.”

De RB15 wordt morgen in digitale vorm onthuld, de wintertest in Barcelona zal mogelijk iets meer duidelijkheid geven over de vooruitgang. Na de eerste kwalificatiesessie van het seizoen op 16 maart in Melbourne is er pas echt iets zinnigs te zeggen. “We verwachten natuurlijk veel van Honda maar we moeten het ook de tijd geven. Het kan niet perfect zijn vanaf het eerste moment. We zullen fouten maken als team, het zal niet altijd meezitten maar het belangrijkste is dat we vooruitgang boeken”, aldus Verstappen op het eigen Red Bull-kanaal.

Lees ook: Max Verstappen: ‘Nieuwe auto voelt positief aan in de simulator’

Rust zelve
Verstappen wil duidelijk niet hoog van de toren blazen, waar anderen (lees Helmut Marko en Christian Horner) rustig ronkende teksten over kampioensaspiraties gebruiken, laat de Nederlander dat achterwege. “We moeten afwachten hoe de auto is, ik kan echt nog geen doel stellen. Dat is allemaal blind inzetten, het hangt in de Formule 1 gewoon van het pakket af. Ik zal er alles aan doen om het maximale eruit te halen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Geduldige teksten van iemand die niet bekend staat als een geduldig persoon. “Ik ben positief maar ook realistisch, de tijd zal het leren.” Het ongeduld blijkt wel weer als Verstappen het heeft over de winterpauze. “De eerste twee, drie weken waren leuk maar daarna wilde ik gewoon weer beginnen. Ik ben veel thuis geweest, daar had ik echt behoefte aan. Met vrienden en familie, ik heb gegeten waar ik zin had. Dat was ook te zien op de weegschaal, het is er weer afgetraind. Dat was even hard werken, ja. Januari en februari zijn niet de leukste maanden. Fietsen, rennen en krachttrainen. Maar ook weer niet zoveel, anders wordt je te zwaar.”

Lees ook: Helmut Marko looft sterke Honda-motor: “Wij hebben straks ook een partymode”

Ervaring betekent niet meer snelheid
Zoals gezegd, het wordt alweer zijn vijfde seizoen. “Ervaring is niet perse een voordeel maar ook geen nadeel. Ik heb het nu vier jaar gedaan dus dan ben je al meer ervaren. Als je dertig bent, heb je meer ervaring maar dat wil niet altijd zeggen dat je sneller bent.” Het was al te zien tijdens de eerste launches deze week, de voorvleugels van de auto’s dit jaar zijn groot. Ze ogen een stuk lomper en moeten het inhalen bevorderen.

“Ik denk niet dat het gaat werken, de auto’s hebben gewoon heel veel downforce. En er zijn gewoon altijd banen waar je minder kan inhalen en banen waar het wel kan. De nieuwe regels zijn een uitdaging voor iedereen, de teams die minder waren in 2018 zullen er wellicht dichter opzitten. Vooraan zal het meer hetzelfde zijn denk ik. Ik wil gewoon beginnen, ik wil de Honda voelen! ”

Lees ook: Nieuwe vleugels, nieuwe helmen en nieuwe achterlichten: wat verandert er allemaal in 2019?

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."