Max Verstappen spreekt na de tweede vrije training in Azerbeidzjan woorden die we dit jaar wel vaker hebben gehoord: het ging wel prima en hij kende geen grote problemen, maar: “We hebben nog veel werk te doen.”

Verstappen zette de vierde tijd op de klok in de tweede vrijdagsessie, hetgeen feitelijk de eerste vrijdagtraining was aangezien de eerste na een klein halfuur voortijdig werd afgevlagd vanwege het ‘putdeksel-incident’ en alleen de Ferrari-coureurs een tijd hadden neergezet. Verstappen reed in VT1 alleen een installatierondje.

Lees ook: VT1: Sessie gestopt nadat putdeksel loskomt, schade voor Russell

“Gelukkig is de tweede training toch de meer representatieve en belangrijke van de twee, gezien het tijdstip waarop deze wordt gehouden”, verhaalt Verstappen tegenover SpeedWeek. Dat gezegd hebbende, zo vult hij aan: “Had het zeker gescheeld als we in VT1 de volle negentig minuten hadden kunnen rijden, want nu zag je in de tweede training veel coureurs wielen blokkeren of doorschieten”, doelt hij op hoe weinig grip de baan nog had in VT2.

Zwaar tilt Verstappen er nou ook weer niet aan (“want het is voor iedereen hetzelfde”) en hij had daarnaast dus een prima tweede training. “Het liep al met al best aardig voor mij, hoewel we dus nog wel veel werk te doen hebben.” Hij noemt de setup. “Daar moeten we nog het een en ander aan doen.” Niet gek ook: “Als de baan zo glad is, is het namelijk lastig een goede balans te vinden”, aldus de coureur die VT2 op negen tienden van snelste man Charles Leclerc afsloot.

Lees ook: VT2: Ferrari heerst op vrijdag, veel coureurs op zoek naar grip

Verstappen had daarbij wel een geüpdatete Honda-motor achterin zijn auto liggen. “Het voelt niet als een groot verschil, maar alles waar Honda mee komt, is welkom. We zien in de kwalificatie wel hoever verder naar voren deze motor ons brengt.” Aan voorspellingen waagt hij zich verder niet, ‘na zo’n aparte dag als vandaag’.