Hij zei het twee weken geleden al bij vertrek uit Monza: “Ik ben blij dat deze twee races (Spa en Monza, red.) voorbij zijn.” Op het stratencircuit van Singapore wil Max Verstappen na twee moeizame weekenden weer eens scoren. En er wordt de Nederlander en Red Bull veel mogelijkheden toegedicht: “Al moet je ook niet te positief zijn want dan zit het vaak tegen.”

In België en Italië kwam het veel op vermogen aan. Dat is ook belangrijk in Singapore maar het verschil zal toch vooral gemaakt worden in de langzamere gedeeltes van het bochtige stratencircuit. Dat moeten kansen bieden voor Red Bull, is de algehele opinie in de paddock. “Soms denk je dat een baan je niet ligt en blijk je ineens snel te zijn en win je. Daar moet je geluk bij hebben. Ik verwacht een goed weekend maar er zijn geen garanties. Je moet nog steeds alles goed hebben, een goede afstelling is lastig hier met de sessies bij dag en nacht. Je kan je geen verrassingen veroorloven.”

Lees ook: Verstappen en Albon op hun hoede voor zware omstandigheden in Singapore

Veelbelovende signalen
Ondanks de uitvalbeurt en een voor zijn doen magere achtste plek weet Verstappen ook de lichtpunten te zien in de GP’s van België en Italië. “Het was niet zo zeer frustrerend, we wisten met de straffen in Monza dat het niet ideaal zou zijn. Wat wel positief was, was dat de auto snel was. Vorig jaar waren we 1,5 seconde langzamer, nu hadden we er dichter bij kunnen zitten. De signalen zijn nog altijd veelbelovend, het kan nou eenmaal niet altijd perfect verlopen. (…) Ik kijk wel uit naar Singapore omdat ik weet dat de auto het hier goed kan doen. ”

En andere teams zitten ook niet stil, ieder boekt zijn progressie met als gevolg dat de verschillen tussen de topteams kleiner zijn ten opzichte van het begin van het jaar, constateert Verstappen tevreden. “Nu is dat elk jaar wel zo geweest dat het wat naar elkaar toe groeit. Ik heb liever dat er op elk circuit meerdere teams mee kunnen doen. Het zou toch mooi zijn als Williams ook om de punten meedoet in plaats van alleen maar achteraan rijden.”

Foto: Motorsport Images

Lees ook: Albon leert veel van Verstappen: ‘Ik luister naar al zijn opmerkingen’

‘Je moet voor jezelf opkomen’
Het ging tijdens de perssessie op donderdag ook nog even over hiërarchie binnen teams, bij Ferrari is er bijvoorbeeld een verwoede strijd aan de gang. “Je moet soms gewoon je mannetje staan, je hoeft niet perse een klootzak te zijn maar je moet wel voor jezelf opkomen. Anders red je het niet. (…) Vettel kan zeker nog rijden, heeft een paar foutjes gemaakt de laatste weken maar daarvoor deed hij het toch goed. Soms zit het ook gewoon tegen.”

“Maar het is altijd lastiger met twee nummers 1, dat zie je bij Ferrari. Zij staan er normaal gesproken om bekend dat er van tevoren een 1 en 2 aangewezen is. Dat is nu wel anders. Bij Red Bull krijgen we gelijke kansen, werken met hetzelfde materiaal. En Albon komt net binnen, dan ga je niet zeggen: Ik wil dit en dat, de auto moet zo en zo. Dat had ik ook, ik kreeg wat Daniel (Ricciardo, red.) had. Met Albon gaat het qua werkrelatie nu prima, ik heb niet zo heel veel met hem te doen. We gaan ieder ons eigen gang. Daniel ging mij destijds ook niet vertellen ook waar ik moest remmen, insturen en hoe de auto afgesteld moest worden. Je gaat op je eigen gevoel af. ”