Max Verstappen, die in Austin zijn derde plek verloor door een tijdstraf voor het overschrijden van de track limits, heeft genoeg van de wispelturige manier waarop de wedstrijdleiding het reglement toepast en straffen uitdeelt. “Zo kan het natuurlijk niet.”

Verstappen knokte zich van de zestiende plek bij de start naar de derde aan de finish, maar dat werd kort na het vallen van de vlag uiteindelijk een vierde plaats. Dit vanwege zijn tijdstraf van vijf tellen, uitgedeeld voor het volgens de wedstrijdleiding buiten de grenzen van de baan passeren van Kimi Räikkönen.

Direct na de race liet hij zich zeer kritisch uit over de wedstrijdleiding. Enkele uren later, vers uit de debrief van zijn team Red Bull, doet hij dat in gesprek met de Nederlandse schrijvende pers nogmaals – en in detail. “Volgens mij was het voor alle fans en de hele paddock een gave race en dan help je het zo om zeep. Dat is zeker hier in Amerika niet heel verstandig”, doelt Verstappen op hoeveel moeite de sport moet doen om te groeien in Amerika.

Om de track limits bestond onduidelijkheid in Austin.

Volgens de Nederlander werd er in Austin het hele weekend geen probleem gemaakt van de track limits. Als voorbeeld wijst hij naar een duel dat hijzelf eerder in de race met Valtteri Bottas uitvocht. “Bottas kwam buiten de baan en weer voor mij terecht, maar dat was allemaal prima. Er werd geen penalty voor gegeven. Dat vind ik best, maar dan heb ik een actie met Kimi en krijg ik wel een penalty.”

Lijnen trekken
De track limits zijn al enkele jaren een heikel punt, al is er volgens Verstappen een makkelijke oplossing: gewoon duidelijk zijn. “Je kan heel makkelijk tegen ons zeggen: je moet binnen de witte lijnen blijven. Dan blijven we binnen de witte lijnen. Als je niks zegt, doen we wat we willen.” Verstappen kreeg ook vrijwel direct straf. Hij hoefde niet op het matje te komen, maar kon zich ook niet verdedigen. Na afloop is hij evenmin naar de stewards geweest: “Want er wordt toch niks veranderd.”

Het niveau van de stewards is, zo vindt Verstappen, niet altijd goed. Het hele systeem is volgens hem ‘heel inconsistent’. “Het is totaal waardeloos”, doet hij daar nog een schepje bovenop. De coureurs kunnen er volgens hem niks aan veranderen. “Al zal er, denk ik, na deze race tussen de teams wel gesproken worden over hoe het nu verder moet, want zo kan het natuurlijk niet.”

Drie keer dezelfde
Zo kritisch als hij over de stewards is, zo hard spreekt hij zich uit over één steward in het bijzonder: Garry Connelly, al noemt Verstappen z’n naam niet. Ten overstaan van Ziggo Sport noemde Verstappen hem een mongool. De uitspraak is de uitkomst van een frustrerende optelsom. “Het is nu al de derde keer met deze steward. Nu, in Mexico vorig jaar en daarvoor kreeg ik in Japan vorig jaar geen straf, maar was het heel dichtbij als Mercedes geprotesteerd had.”

Verstappen voelt zich niet geroepen zijn woorden terug te nemen.

Verstappen heeft harde woorden gesproken, maar bang dat die gevolgen voor hem gaan hebben, is hij niet.”Het maakt me eigenlijk niks uit. Ik hoop dat ie het hoort. Ik heb ‘m toch al niet mee, dus maakt niet uit wat dat betreft.”

Eigen ding doen
Wat hem dwars zit, behalve het gebrek aan duidelijkheid en consistentie, is ook dat er niet wordt toegegeven dat de wedstrijdleiding wel eens foute beslissingen neemt. “Ik zeg niet dat dat nu het geval is, maar je moet, vind ik, redelijk zijn en je soms realiseren dat je het fout kan hebben en het dan terugdraaien.”

Wat ondanks de domper wel positief was, volgens Verstappen, was de race pace. “De auto ging super goed. Dat stemt me positief voor de komende wedstrijden.” Hij zal daarin niks anders doen dan anders, zegt hij. Niet minder hard knokken. “Ik doe gewoon m’n eigen ding.”