Sebastian Vettel maakt zich vooraf nog niet druk om de circuits die hem en Ferrari nog wachten in de tweede seizoenshelft, maar rivaal Mercedes op papier beter zouden moeten liggen.

De eerstvolgende race, in Singapore, lijkt Ferrari op het lijf geschreven. Mercedes heeft het daar de afgelopen jaren nooit makkelijk gehad en de relatief trage omloop vol bochten sluit op papier goed aan bij de sterke punten van Ferrari’s SF70H, wat ook de sterkere bolides was op de circuits in Monaco en Hongarije, die qua karakteristieken het meest in de buurt komen van het Marina Bay Street Circuit.

Na Singapore doet de Formule 1 echter Sepang, Suzuka en het Circuit of the Americas aan: in theorie banen waarvan wordt verwacht dat Mercedes’ W08 er het sterkst is. De autódromo’s die daarna worden bezocht in Mexico en Brazilië lijken neutraler terrein te zijn, terwijl het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi tenslotte weer een baan is waar Mercedes de laatste jaren de dienst uit heeft gemaakt.

Vettel werd in Monza op meer dan een halve minuut gereden door de Mercedessen, maar miste daar het vertrouwen in zijn auto en dat maakte volgens hem veel verschil.

“Het zijn om eerlijk te zijn echter allemaal circuits die ik leuk vindt”, zegt Vettel over de ‘Mercedes-banen’ in Maleisië, Japan, Amerika en Abu Dhabi. “Ik heb dan ook gewoon zin in die races”, vervolgt de Duitser, voor wie het niet uitmaakt hoe het er op papier uitziet: “We zijn hier om te racen en het is prima als het moeilijk wordt. Als het allemaal makkelijk gaat, is het maar saai.”

“Ik denk ook dat we allemaal een spannende en felbevochten strijd willen zien, waarin het niemand makkelijk af gaat. Ik verheug me daar in elk geval op”, verklaart de viervoudig wereldkampioen. “Op het moment kun je sowieso wel stellen dat Mercedes op voorsprong staat. Ze zijn met name erg sterk op zaterdag, in de kwalificatie, wat ze ook een voordeel geeft in de races.”

“Ik denk echter dat wij ook sterk zijn”, stelt Vettel. “Er zijn genoeg positieve punten te noemen. Daarnaast ontwikkelen Mercedes en wij onze auto’s nog altijd. Om wat zij op dat vlak doen, maak ik me niet druk. Ik kijk naar wat er bij ons gebeurt en in de pijplijn zit en dat stemt me positief.”

“We moeten dus maar zien hoe alles uitpakt, want je hebt ook altijd met een extra, onvoorspelbaar element te maken, en dat is dat autosport niet voorspelbaar is. Het is in het echt niet altijd zoals hoe het er op papier uitziet. Dat is meestal ook het spannendste aan racen en ik ben fan van die onvoorspelbaarheid. We moeten dus maar zien waar we op het moment zelf toe in staat zijn.”