Na de snelle omloop in het Canadese Montréal landt het Formule 1-circus op het nog snellere Baku City Circuit. Er worden snelheden bereikt van meer dan 360 kilometer per uur, en dat allemaal in het stadscentrum van de Azerbeidzjaanse hoofdstad.

Het contrast kan bijna niet groter: van het eenvoudige maar sfeervolle Montréal, naar het pompeuze maar historie-arme Bakoe. Toegegeven, na één Grand Prix binnen Azerbeidzjaanse landsgrenzen mag je nog geen enorme Formule 1-hype verwachten, maar de kans dat de Grand Prix van Azerbeidzjan werkelijk een jaarlijks terugkerende hit wordt, lijkt niet heel groot.

Uitgangspunt Grand Prix van Azerbeidzjan.

In de aanloop naar de eerste editie van het evenement werd er veel gesproken over de vraag of het Baku City Circuit überhaupt Formule 1-waardig was. De klim langs het kasteel in het oude centrum van de stad is dusdanig smal (zie openingsfoto), dat je je mag afvragen of de Formule 1 er iets te zoeken heeft. Zeker met de nieuwe generatie bolides wordt het nóg allemaal wat krapper, maar desondanks zijn de heren coureurs best te spreken over de nieuwste aanwinst op de F1-kalender.

Het is een bijzonder traag gedeelte van het circuit, dat juist bekend staat om de hoge snelheden die er gehaald kunnen worden op het bijna onmetelijk lange rechte stuk. Het rechte stuk leent zich perfect voor een DRS-zone, evenals het rechte stuk na bocht twee. De baan heeft een totale lengte van 6.003 meter en dat betekent dat er bij aanvang van de race 51 ronden op de teller zullen staan.

Vorig jaar
Nee, veel tegenstand heeft Nico Rosberg in 2016 niet te dulden. Lewis Hamilton vergaloppeert zich in de kwalificatie al herhaaldelijk, waarna hij op zondag niet bij machte is zich een weg naar het podium te knokken in de smalle straten van Bakoe. Dat inhalen er echter niet onmogelijk is, bewijst Max Verstappen in de slotfase. Twee geslaagde acties in de laatste tien ronden brengen hem de achtste plaats. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
Voor Stoffel Vandoorne, Esteban Ocon en Lance Stroll wordt het de eerste kennismaking met het Baku City Circuit. Niet alleen hadden ze nog geen stoeltje in de Formule 1, ze deden ook niet mee met één van de support races dat weekend. En het stratencircuit in Azerbeidzjan is niet de makkelijkste baan om op een vrijdagmiddag ‘even onder de knie te krijgen’.

‘Het is niet echt ons type circuit’, zo staat in de officiële voorbeschouwing van Red Bull Racing te lezen. Gezien de topsnelheden verwacht het team zelfs niet vanzelfsprekend het derde team op de grid te zijn, omdat Force India en Williams wel eens flink kunnen profiteren van hun pk-sterkere Mercedes-krachtbronnen. Desondanks zegt Max Verstappen uit te kijken naar de race op het ‘speciale stratencircuit’.

Jolyon Palmer staat na zeven Grand Prix-weekenden nog altijd op het hatelijke aantal van nul punten. In de laatste twee races zat hij met evenzoveel elfde plaatsen al dichtbij de punten, maar om de druk een beetje van zijn schouders te halen, zal hij het nog één stapje beter moeten doen. Net als Palmer zullen ook Marcus Ericsson en de beide McLaren-coureurs in Bakoe de jacht openen op de eerste punten, al lijkt het een utopie dat McLaren dat vanwege de lange rechte stukken op eigen kracht klaar kan spelen.

Driver Steward: Danny Sullivan

Bandenkeuze Pirelli: medium, zacht, superzacht

©Pirelli