Komend weekend komt er een einde aan het huwelijk tussen de Formule 1 en het Sepang International Circuit. De Grand Prix van Maleisië staat (voorlopig) voor het laatst op de kalender.

De baan, die eind jaren negentig uit de pen van Hermann Tilke kwam, zou zomaar eens gemist kunnen worden. Waar veel van zijn banen kritiek opleveren van de liefhebbers, lijkt het megalomane project dat nabij de Maleisische metropool Kuala Lumpur uit de grond werd gestampt, altijd omarmd te zijn geweest door de fans. Niet in de laatste plaats door spectaculaire races, waarbij meer dan eens de tropische buien die rond het circuit hangen een belangrijke rol speelden.

Tussenstand WK.

Het klimaat met de hoge temperaturen en de extreem hoge luchtvochtigheid, maakt van de Grand Prix van Maleisië een fysieke uitdaging voor de coureurs. Nu zijn ze na de Grand Prix van Singapore wel wat gewend, maar het verliezen van liters vocht tijdens een race blijft een aanslag op het lichaam.

Een beetje op adem komen op de lange rechte stukken van en naar startfinish is er niet bij, aangezien daar de DRS-zones liggen en je bij het aanremmen van de daaropvolgende hairpin je spiegels voortdurend in de gaten moeten houden. De finishvlag zal na 56 ronden worden getoond.

Vorig jaar
“No, no, no!” Met die woorden luidt Lewis Hamilton zijn uitvalbeurt vanwege motorproblemen in. Een startincident tussen Nico Rosberg en Sebastian Vettel kan niet voorkomen dat Rosberg alsnog derde wordt en een belangrijke stap zet richting zijn wereldtitel. Red Bull profiteert en pakt na een spectaculair duel tussen Daniel Ricciardo en Max Verstappen (zie foto) een onverwachte één-twee, met de Australiër als overwinnaar. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Maleisië.

Vettel: 4x

Räikkönen: 2x

Alonso: 2x

Hamilton: 1x

Ricciardo: 1x

 

 

 

 

In de spotlights
Hoewel Daniil Kvyat het er ongetwijfeld niet mee eens is, is het altijd mooi en interessant om te zien dat jonge talent een kans krijgt in de Formule 1. Komend weekend is het Pierre Gasly die de vastgeroeste rijderscarrousel van Red Bull weer op gang trekt. De Fransman krijgt de kans om zich te bewijzen op autosports grootste toneel. De baan kent hij overigens wel al uit zijn GP2-tijd. Alsnog staat hij voor een zware opgave, waar hij zelf niet al te zwaar aan tilt: “Ik maak me geen zorgen.”

Dat zal de op zaterdag verjarende Max Verstappen misschien ook niet doen, maar als de Nederlander naar de tussenstand van het wereldkampioenschap kijkt, heeft hij daar wel reden toe. Sergio Pérez is in Singapore qua puntenaantal langszij gekomen en zal de zesde plaats van Verstappen best wel over willen nemen. Een reëel beeld van de onderlinge krachtsverhoudingen schetst dat uiteraard niet, maar het zal Verstappen zijn eer te na zijn om de strijd aan te moeten gaan met een Force India.

De man in vorm heet al een tijdje Lewis Hamilton. Niemand anders mocht immers na de zomerstop het zoet van champagne van de overwinnaar proeven. Zodoende is Lewis Hamilton met zevenmijlslaarzen over Sebastian Vettel heen gestapt. Toch is het niet ondenkbaar dat Vettel in Maleisië kan counteren. Hamilton mag in Sepang dan even vaak als Michael Schumacher de poleposition hebben gepakt (4x), zijn overwinningsaantal steekt er schril af tegen dat van Vettel: 1-4.

Driver Steward: Danny Sullivan

Bandenselectie Pirelli: Medium, soft, supersoft

©Pirelli