Krijgt de strijd der Mercedessen nieuw leven ingeblazen of herstelt zondagskind Lewis Hamilton de orde in de eerste bocht? En is de kwalificatie een indicatie dat Red Bull weer een stukje dichterbij is gekomen? En waarom kiest Ferrari er voor om op de rode band te starten? 

De strijd om het wereldkampioenschap kan wel een impuls gebruiken. Lewis Hamilton heeft zijn teamgenoot Valtteri Bottas zo stevig in de wurggreep dat 2.0 alweer 1.5 lijkt te zijn geworden. Maar Bottas deelde zaterdag toch een tikkie uit, onze verslaggever Daan de Geus voorspelde het al: “De Fin kan Hamilton in eigen huis op zijn nummer zetten.”

Het werd een nummer van 0,006 seconde, verslagen op eigen terrein. De kwalificatie op Silverstone was de afgelopen vier jaar toch het domein van Hamilton. Zijn voorsprong in de strijd om de titel is met 31 punten comfortabel te noemen, een uitgelezen kans dus voor Bottas om de spanning enigszins terug te brengen.

Lees ook: Verstappen: ‘Hapering turbo kostte me tijd, maar blij met resultaat’

Welke truc heeft Ferrari in de mouw zitten? Foto: Motorsport Images

Rood vs. geel
Maar de Mercedessen strijden zondag niet met zijn tweeën om de zege. Veel zal uiteraard weer afhangen van de bandenstrategie van de voorste teams. Pirelli zelf sluit een een-stopper uit, twee stops (2x Soft en dan naar Hard) zou volgens de berekeningen van de bandenleverancier het snelst zijn. Wie start er op soft? Juist, Ferrari.

De andere twee -stopsvariant (Medium, Soft en dan Hard) is langzamer, Mercedes en Red Bull beginnen allen op medium. De longrun van Verstappen op geel waren iets langzamer dan die van Hamilton, Bottas zat daar iets tussenin. Verwacht Ferrari’s in de aanval in hun stints op soft, groot was het verschil niet met hun tijden op medium maar ze zouden vooral in de openingsfase in het voordeel kunnen zijn op de zachtere band.

Aan de andere kant, wie weet slaan de teams het Pirelli-advies wel in de wind. Silverstone heeft een lange pitsstraat, in- en uitrijden duurt bijna dertig seconden. Zou er een team zijn die een één-stopper aandurft, de banden zodanig weet te managen dat het tijdverlies beperkt wordt?

Verstappen heeft vertrouwen: ‘Gat naar Mercedes is kleiner dan verwacht.’ Foto: Motorsport Images

Lees ook: Bottas troeft Hamilton af in titanenstrijd: slechts zes duizendste verschil

Pierre weer boven jan?
Pierre Gasly oogt in ieder geval iets meer in zijn in hum. Hij is eens niet gedeclasseerd door Verstappen en eindigde de kwalificatie zowaar op een halve seconde van de poletijd. Zijn longruns op geel oogden redelijk maar de Fransman moet ernstig rekening gaan houden met de Ferrari achter hem. Sebastien Vettel reageerde gelaten op zijn matige kwalificatie maar hield vertrouwen: “Onze racepace lijkt goed en we kunnen het gevecht aangaan met Red Bull.”

En zoals elke zaterdag zat het vanaf plek 7 en lager weer ontzettend dicht bij elkaar. Van Ricciardo, Norris, Albon, Hülkenberg, Giovinazzi, Räikkönen tot Sainz zat het zwikje binnen een halve seconde. De laatste drie mogen ook nog eens uitkiezen op welke band ze zullen starten, 7 t/m 10 reed Q2 op rood en zullen dus mogelijk voor de ‘Ferrari-variant’ gaan.

Lees ook: Vettel kan zesde plek moeilijk verklaren: “Vandaag geen lekker gevoel, werd ook niet beter”

Sergio Perez bracht zijn voorsprong in de onderlinge tussenstand met Lance Stroll in de dubbele cijfers: 10-0. Foto: Motorsport Images

Malaise bij Racing Point en Haas
Qua onderlinge duels binnen teams deelde Albon een douw uit aan Daniil Kvyat die slechts zeventiende werd. Giovinazzi put kracht uit zijn behaalde punt in Oostenrijk en versloeg Kimi Räikkönen, het onderlinge duel is nog 6-4 in het voordeel van de Finse routinier.

Verder naar achteren houdt de malaise voor Haas aan. Romain Grosjean (P14) dacht in Q2 op hetzelfde type banden te rijden als eerder maar herkende het gedrag van het rubber niet: “Het voelt totaal anders aan!” Zijn teamgenoot Kevin Magnussen haalde Q2 niet eens, de hashtag #betterthanRedBull zal niet trending zijn morgen.

Sergio Perez bracht de onderlinge score met Lance Stroll op 10-0, het is voor de Canadees al 14 Grands Prix geleden dat het zoet van Q2 mocht proeven. Hij was echter nog wel een seconde sneller dan de eerste Williams van George Russell, Robert Kubica deed er nog halve seconde langzamer over. Zijn 1.28.257 was ruim drie seconden trager dan Bottas.

Lees ook: Bottas pakt zijn eerste pole in Engeland: ‘Dit herinnert me eraan waarom ik dit doe’