Als Fernando Alonso nog aanspraak wil maken op de wereldtitel dan moet hij in Monza winnen. In de eerste vrije training ziet het er alvast goed uit voor de Spanjaard.

Het gat dat Alonso scheidt van snelste man Hamilton is namelijk slechts 0,035 seconden en dat is dit seizoen wel eens meer geweest. Natuurlijk zijn er de gebruikelijke vrijdagse vraagtekens over brandstofstrategie, maar feit is dat alle coureurs tenminste een run op de zachtste van de twee Pirelli-compounds rijden en het zou niet meer dan logisch zijn als ze dat met een ook een keertje lichte auto gedaan hebben.

Het is op vrijdagmorgen al lekker warm in Monza: de thermometer staat halverwege de sessie op 27 graden. Bij McLaren hebben een wel heel onorthodoxe manier om oververhitting van de uitlaten te voorkomen: telkens als Sergio Perez of Jenson Button binnenkomt, worden er kletsnatte handdoeken over de uitlaten gegooid. Het duo staat met de zesde en zevende plaats, op minder dan een halve seconde van Hamilton, goed voorin.

Er is ook een nieuw gezicht: dat van James Calado, die bij Force India tijdelijk Adrian Sutil vervangt en daarmee zijn debuut maakt tijdens een raceweekend. Eerder zagen we Calado al in de rookietest. De Brit komt geen vertrouwen tekort want al vroeg in de sessie is te zien dat hij in de tweede Lesmo vol over de kerbs gaat. Daarin is Calado trouwens niet de enige: ook Perez en Grosjean zijn onstuimig en Lewis Hamilton geeft zelfs een mooie drift weg, al zal de Mercedes-coureur het niet zo bedoeld hebben.

Nico Hulkenberg stapt voortijdig uit: eerst blijft zijn Sauber steken in de derde versnelling, en als hij na reparaties de pits weer verlaat houdt zijn auto er nog voor het eind van de pitstraat helemaal mee op.

Ook voor Felipe Massa verloopt de sessie niet probleemloos. Vlak voor het eind van de sessie wil de Braziliaan een proefstart maken, maar juist als hij de daarvoor door de FIA aangewezen zone aan het eind van de pitstraat binnenrijdt, springt het stoplicht op rood, ten teken dat de sessie is afgelopen. Massa schrikt daarvan kennelijk zo, dat hij zijn wielen blokkeert en de motor laat afslaan. Het deert de al in groten getalen aanwezige fans niet: Massa is Ferrari-coureur en dient dus te worden toegejuicht.