Lewis Hamilton is aan het weekend in Brazilië begonnen zoals hij hem af wil sluiten: op de eerste plek. In de eerste vrije training bleef hij Max Verstappen nipt voor, terwijl Nico Rosberg en Daniel Ricciardo de derde en vierde plek in beslag namen.

Esteban Gutierrez moest in de eerste vrije training plaats maken voor Charles Leclerc, terwijl Sergey Sirotkin in de auto van Kevin Magnussen stapte. Gedurende de eerste acht minuten van de training reden alle coureurs met succes een installatieronde, zo’n beetje een verplicht onderdeel bij elke eerste vrije training van de Grands Prix.

Pascal Wehrlein was de eerste coureur die zijn Manor over start-finish stuurde om aan een snelle ronde te beginnen. Hij kon daardoor heel even van de eerste plek genieten met een 1:17,977. Enkele minuten later zette Lewis Hamilton met een 1:13,447 pas echt de toon. Na een halfuur zette Rosberg zijn eerste snelste ronde, en bleef daarmee op drie honderdsten achter Hamilton.

Sergey Sirotkin was de eerste coureur die problemen met de auto ervoer. Bij het opkomen van het rechte stuk leek de versnellingsbak het te begeven. Hij was genoodzaakt zijn Renault terug te laten rollen naar de pitstraat, waar het Renault-personeel de problemen moesten zien te achterhalen. Het bleek het einde te zijn van zijn vrije training: de Rus kwam het circuit niet meer op.

Red Bull bleek halverwege de eerste vrije training vooralsnog het enige team dat de Mercedessen onder druk kon zetten. Ricciardo reed de derde tijd op een kleine twee tienden, Verstappen nam de vierde plek in beslag op ruim twee tienden. Na het inleveren van het ‘gratis’ setje banden bij Pirelli kwamen veel coureurs het circuit op met de zachtste band. Het leverde Max Verstappen de snelste ronde op met een 1:11.991, maar Lewis Hamilton sloeg snel terug en dook een kleine tiende onder die snelste tijd.

Niet veel later was Daniil Kvyat de volgende coureur met een mankement. Zijn rechterachterband hield het voor gezien, waardoor hij zijn Toro Rosso met een slakkengangetje terug moest sturen naar de pitstraat.

Uiteindelijk kwamen de coureurs met zo’n tien minuten op de klok nog wel het circuit op, maar het bleek meer te gaan om langere stints dan om snelle individuele rondes. Sebastian Vettel zorgde echter nog voor wat spektakel, door zijn Ferrari in de derde sector achteruit in de uitloopzone te parkeren. In bocht 11 verloor hij grip en probeerde nog tegen te sturen, maar spinde. Het leverde hem echter geen schade op.

Door de langere stints bleven de beste tijden staan, waardoor Hamilton de vrije training afsloot met de snelste tijd. Verstappen volgde op slechts een kleine tiende, met Rosberg en Ricciardo achter hem. De Ferrari’s kwamen niet goed voor de dag met een negende en tiende plek, al reden zij alleen maar op de hardere band.