Dat motorvermogen een belangrijke rol speelt op de Red Bull Ring, blijkt uit de uitslag van de eerste vrije training. Onder de eerste negen bevinden zich acht Mercedes-aangedreven bolides.

Eén van de vier coureurs die al Formule 1-ervaring hebben in Oostenrijk, bijt het spits af. Felipe Massa wijdt de Red Bull Ring in. Het circuit zelf is volledig ongewijzigd sinds de laatste Grand Prix in 2003, de lengte is tot op de meter nauwkeurig hetzelfde: 4.326 om precies te zijn.
De Mercedes-coureurs zijn de eerste die een rondetijd neerzetten. Met 1:12.255 voert Hamilton de tijdenlijst aan. Of ze het erom doen rijden de twee Mercedessen dicht bij elkaar. Tussen bocht zes en zeven gaat Rosberg plotseling van zijn gas en Hamilton knalt er bijna achterop. Hij was in elk geval duidelijk niet gewarschuwd. Het lijkt erop dat de koude oorlog tussen de twee nog altijd gaande is.

Pech is er voor Marcus Ericsson. Hij moet zijn Caterham na twintig minuten aan de kant parkeren met een technisch probleem. De Zweed heeft slechts acht rondjes gereden.

Na een half uur staan alle auto’s weer in de pitboxen. Hamilton heeft nog steeds de snelste tijd, maar er hebben nog elf coureurs onder de 1:13 gereden.
Jenson  Button is de eerste die onder de 1:12 duikt. Hij rijdt 1:11.839. Lang kan hij niet genieten van de eerste plaats, want Nico Rosberg duikt met 1:11.295 meteen fors onder Buttons tijd. Het is duidelijk: Mercedes is zijn dominantie nog lang niet kwijt.
Dat geldt niet alleen voor het eigen team, ook voor Mercedes als motorenleverancier. De coureurs van Mercedes, Williams, McLaren en Force India nemen de bovenste plaatsen van de tijdenlijsten in. De Red Bull Ring heeft lange rechte stukken afgewisseld met langzame bochten. Motoren met veel koppel onderin en een goede topsnelheid zijn dan in het voordeel.

Sebastian Vettel heeft een ‘momentje’ na een uur trainen. Hij verliest de controle over zijn Red Bull bij het opkomen van het rechte stuk. De snelheid ligt er hoog, de vangrails zijn dichtbij, maar hij kan na een zogeheten ‘720’ – ofwel hij gaat twee keer volledig om zijn as – zijn weg vervolgen. Vijf minuten later doet Daniel Ricciardo dat bijna nog eens dunnetjes over. Ook hij komt te wijd uit en verlies bijna de controle over zijn bolide op de curbstone. Een spin blijft maar net uit.

Het vinden van de juiste rembalans en rempunten is een belangrijk doel in de vrije training. Daardoor schiet er regelmatig een coureur even de uitloopstrook op in de eerste of tweede bocht.

Fernando Alonso eindigt als beste coureur met een Ferrari-motor. Hij is de enige die zich tussen de acht Mercedes-coureurs heeft kunnen nestelen op een derde plaats, op drie tienden van de snelste tijd van Rosberg. In de laatste paar minuten verbeter Jean-Eric Vergne zich nog. Hij is op de tiende plaats de beste coureur met een Renault-motor.