Max Verstappen heeft op het Shanghai International Circuit de snelste tijd genoteerd in de eerste vrije training. Leuk voor de statistieken, maar nietsbetekenend, aangezien de training voor het grootste deel werd geneutraliseerd. De medische helikopter kon vanwege de dichte mist in Sjanghai niet vliegen en dus werd er op die momenten niet gereden.

De voorspelde regen zorgt in China direct voor een nat begin in de eerste vrije training. Het weerhoudt enkele coureurs er niet van om wat verkennende ronden te rijden met de nieuwe regenbanden van Pirelli. Maar voordat de actie goed en wel kan beginnen, wordt de sessie stilgelegd. Het is met name in de stad Sjanghai zelf te mistig om de medische helikopter op een verantwoorde manier te laten vliegen in het geval dat nodig mocht zijn.

Pas na drie kwartier acht men de omstandigheden weer veilig genoeg om de training te hervatten. De teams zoeken op een nog altijd natte baan naar wat de juiste band is voor de gegeven omstandigheden, maar de snellere tijden worden genoteerd op de intermediates van Pirelli.

Dat de omstandigheden alsnog verraderlijk zijn, bewijzen meerdere coureurs met enkele schuivers. Zo verslikt Nico Hülkenberg zich in bocht drie, waardoor hij met zijn achterwielen vast komt te staan in het grind. Het levert kortstondig een virtuele safety car-periode op.

De bolide van Hülkenberg is nog niet opgeborgen, of de sessie wordt opnieuw geneutraliseerd door een code rood. De officiële verklaring daarvoor is opnieuw dat de inzet van de medische helikopter gehinderd wordt door de weersomstandigheden. Die tweede neutralisatie luidt het einde in van de eerste vrije training, die door Max Verstappen als snelste wordt afgesloten.

Verstappen
Vóór het uithangen van de eerste rode vlag-periode rijdt de Nederlander nog geen enkele (installatie)ronde, waardoor de sessie voor Verstappen pas na dik vijftig minuten begint. Met zijn eerste getimede ronde en op de intermediates nestelt hij zich direct bovenaan de tijdenlijst, waarop aan het eind van de sessie slechts veertien namen staan.

Verstappen, inmiddels een gelauwerd regenrijder, verbetert zich in de ronde daarna fors, waardoor hij een flink gat slaat naar het Williams-duo. Zijn 1:50.491 blijft daarna staan als snelste tijd. Het mag echter duidelijk zijn dat de tijden uit deze eerste vrije training nietszeggend zijn en dat de sessie feitelijk verloren is gegaan aan de omstandigheden buiten de baan.