Lewis Hamilton heeft de tweede vrije training in Japan als snelste afgesloten. De Mercedes-coureur was aanzienlijk sneller dan Valtteri Bottas en Sebastian Vettel.

Hoewel de weersvoorspellingen in Suzuka telkens op regen wijzen, is VT2 vrijdagmiddag (lokale tijd) compleet droog. In de openingsfase van de training kiezen de drie topteams er allemaal voor om een run op soft te doen. Lewis Hamilton gaat verder waar hij in VT1 gebleven is en zet direct de snelste tijd met 1:28.911, gevolgd door Sebastian Vettel op een halve seconde. Red Bull komt op die band niet dichter dan een seconde van de snelste Mercedes.

Red Bull komt er (vooralsnog) niet aan te pas in Japan.

Na een half uur is het tijd voor de kwalificatiesimulaties op de rode supersofts. Vettel waagt als eerst een poging maar komt net niet tot Hamiltons tijd op soft. De tijden duiken pas echt naar beneden als Mercedes de supersoft onder de zilverpijlen monteert. Hamilton zet op die band de snelste ronde in 1:28.217, terwijl Bottas op vier tiende blijft steken. Max Verstappen komt op dezelfde band tot de vierde positie, maar wel op ruim een seconde van Hamilton.

Hamilton lijkt tot dusver een klasse apart in Japan: hij geeft de hele training het tempo aan. De Brit heeft het goed naar zijn zin op het Suzuka Circuit. “Dit circuit is geweldig. Ik heb de beste dag!”, meldt hij al tijdens de sessie over de boordradio. Andere coureurs zijn minder tevreden, waaronder Verstappen. De Nederlander klaagt voortdurend over de RB14 tijdens zijn lange run. “Kunnen we alsjeblieft de auto checken?”, vraagt hij het team. “Het lijkt wel rallycross, ik ben overal aan het driften.”

Problemen bij Pierre Gasly: hij brengt bijna de hele training door in de pits.

In de slotfase doen de coureurs lange runs en worden de tijden niet meer verbeterd. Hamilton sluit de sessie dus als snelste af, voor Bottas, Vettel, Verstappen, Räikkönen en Ricciardo. Achter de top zes halen vier verschillende teams de top tien: Esteban Ocon is zevende, gevolgd door Romain Grosjean in de Haas, Marcus Ericsson in de Sauber en Brendon Hartley in de Toro Rosso. Renault lijkt het moeilijker te hebben op het Suzuka Circuit, net als McLaren en Williams.

Pierre Gasly heeft het moeilijk in de tweede training. Zijn Toro Rosso kampt met een probleem aan de brandstofpomp en blijft daardoor het grootste deel van de training in de garage staan. Kostbare rijtijd voor de nieuwe Honda-krachtbron gaat verloren. Het team heeft uiteindelijk meer dan vijf kwartier nodig om het probleem te verhelpen, waardoor Gasly alleen nog in de slotfase van de training op de baan verschijnt en de dertiende tijd rijdt.