Een uur lang zit Lewis Hamilton op een stoel in de hoek van de pitbox te kijken hoe de Mercedes-monteurs trachten zijn Mercedes aan de praat te krijgen. Toch klokt de Brit nog de tweede tijd, vlak achter teamgenoot Nico Rosberg.

Ferrari op de tweede en derde plaats: je zou bijna denken dat de organisatie in Monza nog wat extra kaarten probeert te verkopen. Toch staat het er een tijdlang. Alleen Lewis Hamilton weet het duo een plekje terug te duwen. Toch zal men bij Ferrari zeer tevreden zijn over de derde en vierde plaatsen van Kimi Räikkönen en Fernando Alonso. De Fin- tegen zijn gewoonte sneller dan Alonso – geeft maar een tiende toe op de snelste tijd en dat is wel eens meer geweest.

Kamui Kobayashi is voor het eerst sinds de Grand Prix van Hongarije terug achter het stuur van zijn Caterham. Voor hem zijn de in België geïntroduceerde updates aan de CT05 dus nog nieuw, maar al snel is het terug naar het vertrouwde beeld als hij teamgenoot Marcus Ericsson te snel af is. De twee hebben geen echte concurrentie als het gaat om de laatste twee plaatsen in de rangschikking, al maakt Romain Grosjean aanstalten zich in het duel der tragen te mengen. De wegligging van de Lotus is een ramp op het snelle Monza, en net als bij Pastor Maldonado in de ochtendtraining het geval was, zien we Grosjean meer naast de op de baan in actie. In de tweede Lesmo, de enige bocht waar Maldonado er nog niet was afgegaan, ploegt Grosjean door het grind. Hij sluit de sessie af als twintigste.

Als de auto van Lewis Hamilton weer werkt – een defecte sensor blijkt de boosdoener – en hij met een uurtje vertraging eindelijk aan de training kan beginnen, maakt hij er geen half werk van. Hoewel de Brit klaagt over een gebrek aan grip, neemt hij al gauw de tweede plek in beslag, vlak achter Rosberg. Helemaal vlekkeloos loopt het bij de Mercedes-coureurs echter niet, want zowel Rosberg als Hamilton missen een paar keer een chicane. Daarin zijn ze niet alleen. Integendeel: iedereen moet wennen aan de lage downforce-configuratie die in Monza gemeengoed is en het aantal uitstapjes over de uitloopstroken is legio.

McLaren, dat vanmorgen met de tweede plaats van Jenson Button nog de Mercedessen splitste, neemt de meer realistische plaatsen zes en acht in, waarbij Button zijn teamgenoot Kevin Magnussen met een tiende van een seconde te snel af is. Sebastian Vettel is met een halve seconde achterstand zevende, Daniel Ricciardo neemt de tiende plaats in beslag.