Nadat een spin van Marcus Ericsson hem in de ochtendsessie weerhield van een aanval op de snelste tijd, troeft Lewis Hamilton ’s middags zijn teamgenoot Nico Rosberg wel af. Maar na een uur geeft zijn Mercedes-krachtbron de geest.

De monteurs van Williams hebben hun lunchpauze ervoor moeten opofferen, maar beide auto’s kunnen tijdens de tweede vrije training in Silverstone weer in actie komen. De auto van Bottas viel vanmorgen, bestuurd door Susie Wolff, stil met een motorprobleem. Felipe Massa schreef even later zijn eigen bolide af. En dat kost hem niet alleen een groot deel van de ochtendsessie, maar ook het eerste half uur van de middagsessie. 

Het is voor de coureurs even wennen aan de omstandigheden op de baan. Het weer is prima, zeker voor Engelse begrippen, maar er staat een verraderlijke wind. Dit draagt eraan bij dat er veel uitstapjes naast de baan worden gemaakt. Zo ploegt Romain Grosjean even door het grind en verliest Daniil Kvyat bijna de macht over het stuur op het punt waar Massa vanmorgen eraf schoot. De Rus kan de kwispelende Toro Rosso nog net temmen. 

Fernando Alonso is net als vanmorgen de enige die enigszins in het spoor van de Mercedessen kan blijven, maar ook hij moet al zes tienden toegeven. Daniel Ricciardo pakt de vierde tijd, op 1,2 seconde van Hamilton. Sebastian Vettel doet het daarna net even beter en komt binnen een seconde van de toptijd (met een marge van een paar duizendsten). Maar Ricciardo slaat terug en nestelt zich tussen Hamilton en Rosberg. 

Na de overstap op de zachtere (medium) banden duikt Rosberg bijna zeven tienden onder de tijd die Hamilton op de harde band had neergezet. Zelf doet Hamilton het nog eens twee tienden beter, waardoor de marge op de rest van het veld weer meer dan een seconde bedraagt. Alonso brengt het verschil terug naar driekwart tel. Bottas vindt op anderhalve seconde van Hamilton de aansluiting met het groepje achtervolgers, waar ook de McLaren-coureurs nog toe gerekend kunnen worden. 

Maar ondanks de riante voorsprong zijn er toch zorgelijke gezichten bij Mercedes, wanneer Hamilton met nog een half uur te gaan stilvalt vanwege een gebrek aan oliedruk, hetzelfde probleem dat Wolff ’s ochtends parten speelde. Ook Toro Rosso heeft stof tot nadenken wanneer het linkervoorwiel van Jean-Eric Vergne plotseling afstand neemt van de ophanging. De Fransman kan de auto veilig aan de kant zetten. Ondertussen breken bij Bottas delen van de motorkap spontaan af.