Of hij nu daadwerkelijk de snelste auto heeft is de vraag, maar vast staat dat Fernando Alonso in zijn kwalificatiesimulatie tijdens de derde vrije training de snelste tijd van de sessie rijdt.

Gaandeweg begint duidelijk te worden wat de beperking van radiotelemetrie voor gevolgen heeft voor de coureurs. Zo krijgt Sebastian Vettel over de boordradio te horen dat hij geen twee vliegende ronden achter elkaar kan doen, omdat hij tussendoor zijn ERS moet opladen. Voorheen was de coureur ongetwijfeld op de hoogte gehouden van de stand van zaken in zijn energieregeneratiesysteem, maar onwennigheid met de nieuwe regels zorgt ervoor dat nog niet iedereen weet wat er nu wel en niet gezegd mag worden. Het kost Vettel een rondje.

Sergio Perez moet van zijn engineer ‘soepeler’ rijden, wat ook niet bepaald een concrete aanwijzing is. Nog wel toegestaan is de coureurs te informeren over de afstand tussen voorgaande en achteropkomende auto’s, maar uitgerekend de telemetrie die dat registreert werkt niet op de auto van Lewis Hamilton. De Brit krijgt een advies uit de oude doos, namelijk om goed in zijn spiegels te kijken. Daarmee is Hamilton kennelijk zo druk dat het rijden zelf er onder te lijden heeft, want in twee opeenvolgende ronden maakt Hamilton een stuurfout. In bocht vijf zet hij zijn Merecedes zo dwars dat hij via de uitloopstrook de baan weer op moet, en meteen daarna is bocht 23 te scherp voor hem.

Op de hardere banden is Hamilton helemaal niet tevreden en hij geeft dan ook acht tienden toe op Nico Rosberg. Die verloor gisteren zijn beste ronde door het ongeluk van Pastor Maldonado en heeft dus nog geen goede indicatie van zijn kwalificatietempo. Hamilton wel, maar dat belet hem niet om in zijn kwalificatiesimulatie op zachte banden rakelings langs de vangrails te scheren. Fernando Alonso is de snelste man in die fase, en dat blijft opmerkelijk genoeg zo als beide Mercedessen hun vliegende ronde hebben gezet. Daniel Ricciardo komt maar 0,051 seconde tekort op Alonso, terwijl Rosberg derde staat op 0,2 seconden van Alonso. Hamilton is zesde maar heeft nog tijd voor een tweede poging, al zal hij dat dan op zijn reeds gebruikte banden moeten doen.

Maar terwijl de minuten wegtikken wordt duidelijk dat Mercedes het erbij laat zitten. Zowel Rosberg als Hamilton heeft een kwalificatierondje gedaan op zacht rubber, en geen van beiden kon tippen aan de tijd van Alonso. Kimi Räikkönen in de tweede Ferrari blijft steken op bijna een seconde van zijn teamgenoot. Met nog veertig seconden op de klok wordt hij door zijn team de baan opgestuurd voor nog een rondje, dat hem dus geen rondetijd oplevert aangezien de Fin aan het einde van die ronde afgevlagd wordt. Het zal iets te maken hebben gehad met een verandering aan de Ferrari die nog even gecontroleerd moet worden. Jean-Eric Vergne valt op met zijn vierde plaats, een seconde sneller dan zijn teamgenoot Daniil Kvyat.