Tijdens de derde en laatste vrije training was Sebastian Vettel de snelste: 1:20.294. Max Verstappen zette de tweede tijd neer, waarmee hij slechts 32 duizendsten langzamer was dan de Ferrari-coureur. De sessie was ingekort naar vijftig minuten, nadat er baanreparaties nodig waren na een crash in de Formule 3-race.

”De sessie start om 12 uur, maar de pituitgang zal gesloten blijven”, was het bericht van de wedstrijdleiding voor aanvang van de zaterdagtraining. Alexander Peroni was tijdens de Formule 3-race gecrasht in de Parabolica, de laatste bocht van het circuit. De Australiër werd metershoog gelanceerd en kwam op zijn kop in de bandenstapel en hekken terecht. Peroni stapte zelf uit de auto, maar moest nog langs het medisch centrum voor een controle. De FIA besloot naar aanleiding van de crash om de zogenaamde sausagekerbstone in de laatste bocht te verwijderen, waardoor de laatste vrije training later van start ging.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Na tien minuten werd de baan vrijgegeven en kwamen de meeste coureurs de baan op. Verstappen bleef wat langer in de garage staan. De Nederlander ging met nog iets minder dan een halfuur de baan op. Hij zette uiteindelijk de tweede tijd neer. Hij kwam slechts 32 duizendsten van een seconden tekort op Vettel in de Ferrari. Valtteri Bottas sloot aan op de derde plaats. Leclerc zette de vierde tijd – met exact dezelfde tijd als Bottas – neer nadat hij een foutje maakte in zijn snelle ronde. Opvallend was dat Renault er uitstekend bij stond: Ricciardo pakte de vijfde plaats, en zijn Duitse teamgenoot pakte de zevende plaats.

De verschillen vooraan waren minimaal: het gat van Vettel naar Albon op de achtste plaats scheelde een halve seconde, terwijl de top veertien binnen de seconde zat.

Tijdens de sessie werd al door sommige teams, waaronder Toro Rosso en Ferrari, geoefend op de strategie voor de kwalificatie, waarbij de teamgenoten elkaar een ’tow’ geven op de rechte stukken. Beide coureurs zouden daardoor veel snellere tijden moeten kunnen zetten.

Dat de FIA dit weekend strikter is op de track limits in de Parabolica-bocht werd duidelijk toen de wedstrijdleiding twee rondetijden afpakte van Romain Grosjean, die met alle vier de banden over de witte lijnen ging. Ook zijn teamgenoot Kevin Magnussen zag zijn snelle rondetijd afgenomen worden om dezelfde reden. Naast de Haas-coureurs moesten ook Albon en Leclerc hun tijden inleveren.

(Volledige uitslag van de training onder de foto)

Foto: Motorsport Images