Het heeft niet veel gescheeld of Lewis Hamilton was niet eens aan de Grand Prix van Canada begonnen. Zijn monteurs hebben zondagochtend elke minuut nodig gehad om een probleem in de hydrauliek van de Mercedes te repareren.

In de traditionele video-debrief van Mercedes gaat de trackside engineer Andrew Shovlin dieper in op het verloop van de race afgelopen zondag. De problemen begonnen op zaterdag: “We ontdekten het lek na de kwalificatie op zaterdag, er lag wat olie op de vloer dus er moest ergens lekkage zijn. In de data zagen we ook dat de hydraulische druk afnam.”

Het team moest echter tot zondagochtend wachten tot ze aan de slag mochten, het parc fermé-reglement bepaalt dat de auto’s na de kwalificatie niet aangepast mogen worden. “We hebben het motorblok eruit gehaald en ontdekten een lek bij de gasklep. We hebben bij de FIA aangevraagd dit en enkele gerelateerde onderdelen te vervangen. De reparatie was een enorme klus.”

Lees ook: Lewis Hamilton: ‘Niet de manier waarop ik wou winnen’

Vrees dat er niet genoeg tijd was, was er niet maar er had niets fout moeten gaan, geeft Shovlin toe. “Het was krap aan om de auto op tijd elkaar te zetten. Het risico zat ‘m er in dat zodra we de motor inschakelden en we een ander probleem zouden ontdekken, er weinig tot geen tijd zou zijn om dit op te lossen. In dat geval had Lewis misschien niet eens kunnen starten.”

(Tekst gaat verder onder de video)

Foto: Motorsport Images

Razendsnelle aanpassing tijdens pitstop 
Tijdens de race werd het team nog een keer verrast, dit keer in positieve zin. Na zijn enige pitstop was Hamilton plots makkelijker in staat een hoger tempo te rijden, en dus druk op Vettel te zetten. “In zijn eerste stint kon Lewis volgen maar kon hij niet dichterbij komen. De auto werd te heet en hij liet zich een beetje terugzakken”, aldus Shovlin.

Lees ook: Hamilton wint in Canada na omstreden tijdstraf voor Vettel

Toen Vettel binnenkwam, kreeg Hamilton het signaal ‘Hammertime’ voor de overcut, hij bleef vier rondjes langer buiten om een gat te slaan maar tevergeefs. “Zijn banden waren al te ver gesleten, zijn laatste twee rondjes voor de stop waren zelfs langzamer dan de twee daarvoor.” Tijdens de stop werd er snel een kleine aanpassing gedaan in de koeling van de auto.

“Daardoor kon Lewis veel meer pushen en Vettel bijhalen zonder de auto te oververhitten. Als we hadden geweten dat er zo’n verschil zou zijn in snelheid door die aanpassing hadden we misschien wel eerder gestopt. Dan hadden we misschien de leiding kunnen pakken met een undercut. Of we hadden op koudere banden Vettel kunnen aanvallen. We hadden het hoe dan ook anders gedaan.”