*

Weblog-woensdag: 5 redenen waarom we Marcus Ericsson enorm gaan missen

Sjaak Willems

Sjaak Willems

31 oktober 2018 12:21

Weblog-woensdag: 5 redenen waarom we Marcus Ericsson enorm gaan missen
Sutton Images

Je hebt coureurs waar je zo momenten van weet op te lepelen en je hebt coureurs die nou eenmaal in je ‘dooie hoek’ zitten. Gisteren werd bekend dat Marcus Ericsson definitief de Formule 1 verruilt voor Indycar, geen verrassend nieuws gezien de aanstelling van Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi bij Sauber. En zoals bij elke coureur die vertrekt stel je dan de vraag, gaan we Marcus Ericsson heel erg missen?

Tv-commentator Olav Mol waarschijnlijk niet. ‘Een pannenkoek die niet in de Formule 1 thuishoort”, noemde hij hem eerder dit seizoen op zijn Moliaans. “Ik hoop dat Charles Leclerc hem zo de oren wast dat hij bij Sauber weg moet. Daar kijk ik naar uit.” Nou, die wens is uitgekomen.

18 punten, 95 races
Kijkend naar zijn statistieken is het eigenlijk nog best verrassend dat Ericsson het vijf seizoenen heeft uitgehouden in de Formule 1. In 95 racestarts reed hij 18 wk-punten bij elkaar. Zijn beste klassering voor Sauber is een achtste plaats, nota bene in zijn debuutrace voor de Zwitsers.

Nu is het natuurlijk makkelijk een opsomming te maken van momenten waarbij Ericsson nogal onhandig uit de hoek kwam. Die keer dat hij Felipe Massa in Monaco tijdens de kwalificatie van de baan reed bijvoorbeeld, of zijn twee kwalificatiecrashes op rij in Engeland en Hongarije in 2014. We kunnen Ericssons status van paydriver erbij halen, de grootaandeelhouders van Sauber zijn Zweeds en partners van Ericsson. Je snapt meteen waarom hij vier jaar bij het team mocht blijven.

Maar nee, in plaats daarvan proberen we vijf memorabele momenten van Marcus Ericsson op een rijtje te zetten. Het is de Zweed natuurlijk niet aan te rekenen dat hij altijd in de achterhoede heeft moeten opereren. Het zijn dus geen podiumplekken of grootse inhaalmanoeuvres.

Tekst gaat verder onder foto

Ericsson in duel met Nico Hülkenberg, een gevecht dat Ericsson achterstevoren eindigde. Foto: Sutton Images

Q3
Moment #1: Ericsson weet met Sauber enkele keren Q3 te halen, zijn beste kwalificatie is in 2015 in Maleisië. In Kuala Lumpur rijdt hij een tiende tijd, na een gridstraf van Romain Grosjean mag Ericsson nog een plekje mag opschuiven. “We hoefden in Q3 niet veel toe te geven op de jongens voor ons, dus we hebben een goede kans om morgen weer punten te scoren”, sprak hij na de kwalificatie. Van dat streven komt niet veel terecht, in ronde 4 probeert Ericsson buitenom bij Nico Hülkenberg te gaan. Dat mislukt: “Ik denk dat ik net iets te laat was met remmen.” Zijn we toch weer zuur geëindigd.

Moment #2: Zijn beste races rijdt hij misschien wel aan het begin van 2016. Sauber zit in financieel zwaar weer wat de ontwikkeling van de auto niet ten goede is gekomen. Desondanks komt Ericsson zelf goed voor de dag, hij werkt zich bij de seizoensopener in Melbourne op tot een vijftiende plek tot een motorprobleem een einde maakt aan zijn race.

Twee weken later in Bahrein rijdt hij met zijn onderontwikkelde Sauber naar P12, in China heeft hij lang uitzicht op punten maar eindigt hij alsnog als zestiende. Zuuralert: het seizoen gaat vanaf Monaco bergafwaarts, Ericsson rijdt in de race knullig naar binnen bij teamgenoot Felipe Nasr. Sauber rijdt dat jaar roemloos in de rondte en weet uiteindelijk slechts twee punten te scoren.

Veilig
En dan wordt het lastig deze top-5 vol te krijgen. Een blik in het archief wijst uit dat er op Formule1.nl ook niet heel veel tekst van hem te vinden is dat een herhaling waard is. De man is vrolijk en goedlachs maar geen quotemachine. Op zijn Instagram en zijn officiële site regent het niet goede grappen. De zoekterm *Marcus Ericsson funny* op Youtube levert ook niet heel veel op. Alhoewel, Ericsson is wel verworden tot een punchline op Internet. “It was Ericsson!”, riep Grosjean toen hij dit jaar tijdens een safety car-situatie in Baku zonder aanleiding in de muur knalde.

Hij heeft een paar flinke klappers meegemaakt (o.a. Monza dit jaar en Silverstone 2014) maar om dat in een dergelijk lijstje te zetten is ook wat cru. Marcus Ericsson heeft ons simpelweg niet vaak weten te verbazen, hij is veilig. Safe, niet spectaculair.

Dat hij niet drinkt tijdens de wedstrijd is een grappig feit. Net als het verhaal van zijn fietsongeluk, Ericsson kwam in botsing met een kip en kwam lelijk ten val.  Tot Leclerc bij Sauber kwam, was hij zijn teamgenoot regelmatig de baas maar dat is het wel. Dus er rest ons niets anders dan de man uit Örebro veel succes te wensen in Verenigde Staten.

De enorme klapper in Monza, Ericssons Sauber breekt op het rechte stuk plotseling uit en vliegt meerdere keren over de kop. Foto: Sutton Images

Lees meer over

Ericsson