*

Weblog – De spannendste titelstrijd van 2019 is nog niet beslist: de Formule 1.5

Daan de Geus

Daan de Geus

6 november 2019 11:00

Weblog – De spannendste titelstrijd van 2019 is nog niet beslist: de Formule 1.5
Motorsport Images

Mercedes legde in Japan beslag op de constructeurstitel, Lewis Hamilton deed zondag in Amerika het onvermijdelijke en won een rijderkampioenschap dat eigenlijk sinds de zomerstop een formaliteit was. Toch is nog niet elke titel vergeven. Sterker nog, de spannendste strijd is nog niet beslist: de Formule 1.5. Sorry?

Formule 1.5. Zo wordt de ‘klasse’, feitelijk subklasse, genoemd die ook wel als Formule 1B door het leven gaat. Het is de strijd tussen de zeven niet-topteams, de renstallen die achter de drie grootmachten Mercedes, Ferrari en Red Bull voor de eretitel van best of the rest vechten.

Op internet zijn er hele websites, forums en threads aan gewijd – vooral die op Reddit waar met een soort persberichten en graphics wordt gedaan of het echt een eigen kampioenschap is, is een aanrader. Want hoewel de strijd achter de topteams in de Formule 1 op tv soms onzichtbaar is, is de ‘Formule anderhalf’ ongekend spannend.

Sainz finishte zes keer als ‘best of the rest’ in de Formule 1, waarmee hij op zes zeges staat in de Formule 1.5.

Hoe werkt het?
Hoe de Formule 1.5 werkt? Streep de coureurs van de drie topteams weg uit de raceresultaten (wat vaak de eerste zes doorkrassen is) en je houdt veertien auto’s over waarvan je uittelt waar ze dan terechtkomen. De coureur die eerst best of the rest was, wordt zo de racewinnaar, enzovoort, onder dezelfde puntentelling als in de Formule 1. Zo is het een eigen kampioenschap en is de stand anders dan gewoon de nummer zeven t/m twintig uit het echte WK.

Met veertien auto’s is het veld klein, maar de strijd fijn. Na negentien races gaat Carlos Sainz (met dank aan rekenwerk van Reddit en Redditor PurpleDeco) aan kop met 264 punten en volgt Sergio Pérez met 213, terwijl Sainz’ jonge McLaren-teamgenoot Lando Norris een revelatie is en met drie zeges derde staat in zijn debuutseizoen. Renaults Daniel Ricciardo, na jaren in de Formule 1 nu in de anderhalf actief, staat vierde.

Het Formule 1.5- ‘kampioenschap’, na negentien races:

Formula 1.5 | 2019 United States Grand Prix | Standings from r/Formula1Point5

Bron: Reddit.com/r/Formula1point5

Zoals te zien is, zit het Formule 1.5-veld dicht bij elkaar. En wat ís het ook een seizoen in deze klasse!

We hebben Sainz die na twee nulscores terugslaat met tweede plaatsen in Azerbeidzjan en Spanje, maar pas in Monaco zijn eerste zege pakt; tweevoudig kampioen Sergio Pérez (2016 en 2017) die de rug recht met een geweldige inhaalslag; titelverdediger Nico Hülkenberg die dit jaar nog geen race heeft gewonnen, terwijl teamgenoot Ricciardo vier zeges afwisselt met zes keer een nul. En dan Kevin Magnussen: een outsider voor de titel, totdat Haas wegzakt.

Op rijdersvlak is het geweldig dat Kimi Räikkönen, een oud-kampioen uit de Formule 1, nu in de klasse rijdt. Een mooie opvolger van de vertrokken grote naam Fernando Alonso. In de zomerstop volgde nog een tussentijdse rijderswissel: Alexander Albon stapte over naar de Formule 1.5’s grote broer Formule 1, terwijl Pierre Gasly juist terugkeerde in het kampioenschap waarin hij in 2018 ook al reed.

Kvyat lag er een jaar uit, maar won de Formule 1.5-race in Duitsland.

Met tweede plekken in Singapore en Japan bewees Gasly gelijk het rijden niet verleerd te zijn, in een seizoen waarin we sowieso geweldige races en duels hebben gezien. Denk aan Daniil Kvyats zege en hoogstandje in de Duitse regen, hoe Ricciardo in Japan won na een rondenlang gevecht met Norris, het duel tot op de streep tussen de Renaults in Canada, of hoe Sainz rivaal Pérez met slechts drie tellen verschil versloeg in Sotsji.

Controverse
Een feel good story zien we ondertussen bij de teams, met het de laatste jaren zo geplaagde McLaren dat in Austin beslag legde op het constructeurskampioenschap. Het team uit Woking is wel een beetje geholpen door Racing Points protest tegen Renault, wat tot diskwalificatie van de Franse fabrieksformatie leidde in Japan en 25 punten kostte, want ook de Formule 1.5 is niet wars van controverse.

Zie als voorbeeld ook de straf van Kvyat in Amerika, waardoor Sainz de titel daar tóch nog niet veiligstelde, al leek hij dat daar wel te doen. Door Kvyats straf schoof Pérez echter op van zes naar vijf, waardoor Sainz nét een punt te kort komt. Gelukkig maar dat McLaren dát feestje nog niet vierde, in afwachting van het onderzoek naar de botsing tussen Kvyat en Pérez, want dat was gênant geweest.
(tekst loopt door onder de foto)

De titelstrijd in de 1.5 gaat tussen Carlos Sainz en tweevoudig kampioen Sergio Pérez.

Blauwdruk voor 2021?
In tegenstelling tot in de Formule 1 moet de rijderstitel in de 1.5 dus nog beslist worden. Oké, Sainz heeft deze vrijwel op zak, maar met zes winnaars (één meer dan in de Formule 1 in 2019) en tien podiumpakkers (vier meer, met alleen de coureurs van de drie topteams die er in de Formule 1 op hebben gestaan) is 2019 mega competitief geweest in de Formule anderhalf. Om maar te zwijgen over hoe miniem de verschillen doorgaans in de kwalificatie zijn.

Renault scoorde een één-twee in Canada, maar heeft ook complete off-weekends gekend.

Werp een blik op de stand in de Formule 1.5, kijk naar hoe het van race-tot-race steeds op-en-neer gaat tussen de teams en contrasteer de doorgaans kleine onderlinge verschillen met de enorme voorsprong van de topteams in de Formule 1, en je snapt waar Liberty Media naartoe wil met de 2021-regels.

Of het gaat werken, moet de tijd uitwijzen, maar voor nu moeten we het met een vaak voorspelbare, in twee klassen verdeelde Formule 1 doen. Daarin moet de strijd om de zevende plek en wie dit jaar best of the rest is nog worden beslist. Maar dat is slechts een eretitel. Meer zit er voor de sterren buiten de top drie teams helaas niet in. Niet in de Formule 1, althans.

Met dank aan Reddit.
Wil je de Formule 1.5 volgen? Check ‘Formula 1 point 5’ op Reddit!

Carlos Sainz voort de Formule 1.5 aan.