Hamilton reageerde op de uitnodiging, via Instagram dan wel, op zijn eigen manier: ”Let’s go bro!” Gaat het dan toch echt gebeuren? Het zou wel een uniek evenement zijn, en wie zit er nou niet op te wachten om deze twee grootheden het tegen elkaar op te zien nemen? Het valt nog maar te zien of de energiedrankjes het nu wel met elkaar eens kunnen worden. Rossi vs. Hamilton?Could we see @LewisHamilton and @marcmarquez93 up against each other on-track sometime? #F1 #MotoGP pic.twitter.com/MZ4ImYekb4
— Luke Smith (@LukeSmithF1) August 27, 2019
Hoe klein de kans ook is dat dit daadwerkelijk zal plaatsvinden, het idee alleen al klinkt mooi. De twee zwaargewichten van twee van de grootste motorsportdisciplines, die het in een rechtstreeks duel tegen elkaar opnemen. Eigenlijk kan je de winnaars wel al vaststellen van beide duels. Márquez domineert niet voor niets bij de motoren, en Hamilton domineert niet voor niets in de Formule 1. En toch zou het gaaf zijn om te zien hoe dichtbij ze kunnen komen van elkaar. En terwijl de kans klein is vanwege sponsorprobleempjes tussen energiedrankjesfabrikanten, die daadwerkelijk bestaan, kan het onderling bij Monster wel gebeuren. Daar zijn plannen om Valentino Rossi en Lewis Hamilton van zitje te veranderen voor een dag. Helaas, van zitje veranderen, en dus niet een mano a mano. Alonso, Norris, Stroll tonen interesse
Opvallend is dat Formule 1-coureurs vaker interesse tonen in de MotoGP. In 2005 en 2007 nam niemand minder dan zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher plaats op de Ducati. De Duitser was tijdens het evenement in 2007 ‘slechts’ vijf seconden langzamer dan de snelste tijd die werd gezet door Dani Pedrosa. Ook tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso verruilde zijn Formule 1-wagen voor een motor. Eentje van Honda, ja. Dat zou dan ook eenmalig blijven voor de Spanjaard, omdat hij meer interesse toonde in een GP2-motor.
Fernando’s trip to Japan, featuring two-wheel wonders, GT racers & a #McLarenHonda classic. #HondaRacingThanksDay pic.twitter.com/KzNQUFSr6P
— McLaren (@McLarenF1) December 6, 2015
Ook is het wel eens voorgekomen dat het andersom ging, en de coureurs hun tweewielers inruilden voor vierwielers. Zo ook MotoGP-legende Valentino Rossi, die tussen 2005 en 2009 meerdere keren in de Ferrari stapte. Het kwam nooit tot een echte overstap, maar het zegt genoeg dat Schumacher onder de indruk was van de Italiaan. En ook Márquez testte in een Formule 1-wagen, van Toro Rosso. Dat deed hij vorig jaar op de Red Bull Ring, met de 2012-bolide. Snelle tijden zette hij dus niet, maar hij verbeterde zich die dag in 43 ronden met ruim zeven seconden. Het valt maar te zien of Formule 1-coureurs net zoveel kunnen verbeteren met een dagje in de MotoGP.

Foto: Motorsport Images
Ook Lance Stroll was van de partij in Engeland, alleen was hij op bezoek bij Ducati. De Canadese Racing Point-coureur had graag de sleutels willen krijgen voor de motor, maar kreeg die niet. De interesse van Formule 1-coureurs in de MotoGP is mooi om te zien. Even zijn ze uit de bubbel van de Formule 1-wereld en kunnen ze zien wat hun collega’s op twee wielen doen. Het is oprechte interesse, en dat merk je.It’s hot outside. Stay hydrated and collect as much merch as you can #BritishGP #MotoGP pic.twitter.com/6yEaARSEKo
— Lando Norris (@LandoNorris) August 25, 2019
Het toont maar aan dat zelfs de Formule 1-coureurs wel eens iets anders willen zien dan actie op vier wielen. En dat is terecht, want Norris en Stroll maakten een historische gebeurtenis mee. Het verschil op de finish tussen racewinnaar Alex Rins en Marc Márquez bedroeg slechts 0.013 seconden, de vierde in de ranglijst van spannendste finishes ooit. Nu maar hopen dat de Grand Prix van België net zo spannend wordt.