Het jaar 2020 wordt bepalend voor Max Verstappens vervolgkoers in de Formule 1. Maar niet alleen voor hem. Ook voor zijn werkgever Red Bull hangt er veel vanaf. Heeft het nog toekomst zonder de Nederlandse kopman?

Een Oostenrijkse collega, doorgaans zeer goed ingevoerd over het wel en wee van Red Bull, beweerde twee jaar geleden jaar, vlak nadat Max Verstappen in Austin zijn contract bij de renstal had verlengd, dat die keuze het voortbestaan van de renstal (voorlopig) had gered. Navraag bij topman Helmut Marko leerde dat dat wel meeviel. Maar er was Red Bull (lees: eigenaar Dietrich Mateschitz) bijzonder veel aan gelegen het contract met Verstappen te verlengen: hij is niet voor niets de bestbetaalde coureur ooit bij het team.

Lees ook: Horner denkt dat het wachten wordt op nieuwe Verstappen-deal: ‘Maar hebben het in eigen hand’

Red Bulls kopman, door connaisseurs beschouwd als een talent uit de buitencategorie, is van essentieel belang voor het team. Daarover bestaat geen enkele discussie. Niemand bij Red Bull ook die dat ontkent. Verstappen is al tijden het licht in de mistige duisternis, waarin de renstal sinds de invoering van de hybridemotoren in 2014 verkeert. Red Bull is nu zes jaar veroordeeld tot een bijrol in het wereldkampioenschap. En dat schuurt: zeker bij Mateschitz en zijn rechterhand Marko. Winnen zit de energiedrankjesfabrikant in de genen, de olympische gedachte is niet aan het duo besteed.
(tekst loopt door onder de foto)

Alleen winnen telt voor Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz en rechterhand Helmut Marko.

Geen greep op heilige graal
Marko heeft namens Mateschitz al vaak genoeg herhaald dat Red Bull zomaar uit de Formule 1 kan stappen, indien het – zoals de laatste jaren het geval is – geen enkel zicht heeft op de heilige graal. Daarvoor is het Formule 1-feestje met zusterteam Toro Rosso aan boord kennelijk toch iets te kostbaar. En uit marketing-oogpunt heeft de Oostenrijkse firma zat alternatieven beschikbaar.

Verstappen vindt het de hoogste tijd om mee te doen om de titel

Zeges zitten er elk jaar wel in voor Max Verstappen met Red Bull, maar de titel blijft steeds buiten bereik.

Op 31 oktober is de deadline voor Liberty Media om de nieuwe reglementen voor 2021 en verder te presenteren. Die zullen medebepalend worden voor Red Bulls beslissing het project in de Formule 1 al dan niet te continueren. Maar nog belangrijker is de vraag of Max Verstappen blijft. Vijf jaar, waarvan bijna vier bij het moederteam, vertoont hij zijn kunsten inmiddels voor Red Bull. Nooit had hij in die tijdspanne serieus zicht op de wereldtitel. Het wordt daarvoor, vindt hij, nu wel de hoogste tijd.

Lees ook: Jos Verstappen waarschuwt Red Bull: ‘We maken ons grote zorgen’

Nachtmerrie voor Red Bull
Het is niet ondenkbaar dat Verstappen in 2021, mocht volgend jaar opnieuw een achtervolgingsjaar worden, een deurtje verder gaat. Het zou voor Red Bull een nachtmerrie zijn. Dan raakt het een van de opwindendste coureurs kwijt en moet Alexander Albon (ook volgend seizoen de teamgenoot van Verstappen) de kar trekken. Misschien met Pierre Gasly als collega. Daar is niets mis mee, maar of het voor Red Bull spannend genoeg is? En of beide coureurs kampioenspotentieel hebben?

Kijk niet vreemd op als Marko bij een vertrek van Verstappen een oude oogappel tot een terugkeer zal proberen te verleiden: Sebastian Vettel kent de weg bij Red Bull en in de Formule 1. En hij heeft tenminste nog sterallure.

Heeft Red Bull toekomst in de Formule 1 zonder Verstappen?