*

Weblog: Van voortdurend klagen wordt de Formule 1 niet spannender

Eelco den Boer

Eelco den Boer

26 juni 2019 11:50

Weblog: Van voortdurend klagen wordt de Formule 1 niet spannender
Motorsport Images

De Grand Prix van Frankrijk was geen promotie voor de Formule 1. Maar de reacties zijn even voorspelbaar als de race zelf: een optocht, slaapverwekkend, het circuit deugt niet, de auto’s deugen niet, de sport deugt niet. Terechte kritiek, maar niet altijd even constructief.

Als er iets mis is, moet dat natuurlijk worden besproken. En dat het momenteel niet goed gaat in de Formule 1 is duidelijk. Eén team domineert al jaren, twee teams achtervolgen en de rest vormt min of meer een eigen klasse. Dat betekent dat de uitslagen weinig verrassend zijn en het verloop van de races valt vaak ook al vooraf in te vullen. Daar moet iets aan gedaan worden, maar er alleen over blijven klagen maakt de sport en de beleving daarvan niet beter.

Ik pleit er zeker niet voor dat er geen kritiek meer wordt geuit. Integendeel, dat is juist essentieel om de problemen en mogelijke oplossingen vast te kunnen stellen. Nog kwalijker is om te ontkennen dat er iets aan de hand is en te blijven volharden dat alles prima in orde is. Maar we het hoeven ook niet erger te maken dan het is. Het is niet alsof er helemaal niets meer te beleven valt op het circuit. De Formule 1 blijft de meest geavanceerde vorm van autosport en dat mag best meer uitgedragen worden.

De dominantie van Mercedes is fnuikend voor de competitie, maar verdient ook respect. Zelfs al beschikt Lewis Hamilton over een superieure auto, moet hij er echt nog wel voor werken. Dat hij in Frankrijk nog bijna kon voorkomen dat Sebastian Vettel er op veel betere banden met de snelste ronde vandoor ging, is een fraai staaltje vakmanschap. Al geeft het ook aan hoeveel beter Mercedes op dit moment is dan Ferrari.

Lees ook: Hint Hamilton naar Zandvoort? ‘Je kan voorspellen dat het niet gaat werken, ook al komen er veel fans’

Zoals Hamilton terecht opmerkt, kun je het de coureurs niet kwalijk nemen wanneer een race niet spannend is. Zij geven heus alles, maar de huidige auto’s stellen ze niet altijd in staat met elkaar te knokken. De regelgevers moeten dus aan de bak. Het is fijn dat zelfs Hamilton nu daarover uitspreekt en zich sterk maakt om de sport, en de show, te verbeteren. Natuurlijk vindt hij het fijn om alles te winnen, maar hij doet dat liever na een intensief gevecht met anderen. Dat zou zijn prestaties meer glans geven. In de beste auto kan immers iedereen winnen, is althans de algemene gedachte.

Het is nog fijner dat de besluitnemers in de sport nu ook echt open staan voor de inbreng van de coureurs. En dat de coureurs op één lijn met elkaar zitten, in tegenstelling tot de teams die vooral hun eigen belangen proberen veilig te stellen. Het geeft vertrouwen voor de aanstaande regelwijzigingen, waarbij niet alleen wordt ingezet op duurzaamheid en lagere kosten, maar ook meer close racing. Hopelijk hebben we dan echt niets meer te klagen.

Lees ook: Brawn zet deur open voor coureurs: ‘Jullie bijdragen aan reglement 2021 meer dan welkom’

Eelco den Boer

Eelco den Boer

Eelco den Boer (1981) raakte bevangen door het autosportvirus bij de Masters of F3. Hij werd direct abonnee toen er een Formule 1-tijdschrift op de markt kwam en voegde zich via een eclectische omweg in 2010 bij de redactie. Als coördinator brengt hij alles op de juiste plek, maar soms mag hij zelf ook op locatie aan de slag. Hij woonde 40 GP’s bij en heeft een zwak voor underdogs. Tevens is hij achtvoudig curlinginternational.

Gerelateerd