Wat de halo betreft is uitstel geen afstel, de beperkingen voor radioboodschappen zijn geschrapt en dubbele gele vlaggen worden voortaan rood. Wedstrijdleider en veiligheidschef Charlie Whiting over deze – en meer – regelwijzigingen in de Formule 1.

De halo komt er toch niet in 2017. Hadden jullie die niet erdoor moeten drukken vanwege de veiligheid?
“We hebben besloten vast te houden aan onze procedures. Dat betekent dat het bij de Strategy Group is neergelegd en de uitkomst is inmiddels bekend. Zij hebben de halo uitgesteld omdat er niet genoeg praktijktests mee gedaan zijn – drie coureurs hebben er maar vier rondjes mee gereden – en het is niet te verwachten dat dit binnenkort wel gebeurt.”

Ben je niet bang dat, als er volgend jaar iets misgaat, mensen zeggen: de FIA had de halo, maar heeft hem niet gebruikt?
“Daar hebben we uiteraard over nagedacht, maar het is ook een probleem zo’n systeem wel te installeren en er dan achter te komen dat het zicht wordt belemmerd. Aangezien die vrees bestaat, hebben we besloten eerst verder te testen. Dat is de enige reden voor het uitstel. Het uiterlijk heeft niet meegespeeld.”

Dan de radiorestricties: waarom zijn die geschrapt?
“Naar aanleiding van klachten van fans dat de coureurs te veel gecoacht werden hebben we ze ingevoerd en steeds verder aangescherpt, maar recentelijk kregen we kritiek dat we waren doorgeslagen. Bernie Ecclestone, als commerciële uitbater, heeft ons te verstaan gegeven dat hij de gesprekken tussen teams en coureurs mist, terwijl dat leuke content is voor fans. Bernie heeft zijn zin gekregen: het radioverkeer is weer vrijgegeven. We hebben het simpel gehouden en geen dingen benoemd die je wel of niet mag zeggen. Dat is ook het beste voor de show.”

F1 12-16 Cover_lowresEr is dus voor gekozen om de regels te versimpelen. Gaat dat vaker gebeuren?
“Waar mogelijk proberen we de regels simpel te houden, maar dit is een complexe sport met zeer complexe auto’s. Wanneer wij een simpele regel opstellen, kloppen de teams bij ons aan: hoe zit het met dit of dat? Als reactie moeten wij dan allemaal clausules schrijven.” 

Lees het complete vraaggesprek met Charlie Whiting in Formule 1 nummer 12, dat nu in de winkel ligt, of bestel het hier. Onmisbaar voor de fan en liefhebber.