McLaren-teambaas Martin Whitmarsh geeft toe dat hij – achteraf bezien – Lewis Hamilton tijdens de kwalificatie naar binnen had moeten roepen om diens uiteindelijke diskwalificatie zo te voorkomen.

Hamilton reed tijdens de kwalificatie in Spanje de snelste tijd, maar werd uit de uitslag geschrapt en achteraan gezet omdat hij zijn auto tijdens zijn uitloopronde aan de kant had gezet in plaats van dit rondje af te maken.

Hamilton deed dat in opdracht van zijn team. McLaren vreesde namelijk dat er – als Hamilton zijn uitloopronde zou afmaken – te weining brandstof in de bolide zou overblijven voor de brandstoftest die na de kwalificatie wordt uitgevoerd. Hiervoor moet er namelijk een liter benzine overblijven in de tank.

Het niet afmaken van de uitloopronde om zo benzine te besparen, is echter evenmin toegestaan. Volgens het reglement moet een auto namelijk én de uitloopronde afmaken én daarna nog eens een liter brandstof in de tank hebben.

In interviews aan Autosport en Motorsport-Totaal geeft Whitmarsh nu tekst en uitleg over wat er precies waarom is gebeurd en hoe hij het een eventuele volgende keer zou aanpakken.

“Ik kan niet in heel veel detail treden over wat er is gebeurd, maar we kwamen er pas halverwege zijn snelle ronde achter dat er minder brandstof in Lewis z’n auto zat dan we hadden gedacht”, vertelt de teambaas.

“Aangezien we wisten dat we sowieso in de problemen zouden komen als er te weinig benzine in de tank zou zitten, hebben we Lewis uit voorzorg opgedragen zijn auto langs de kant te zetten. Dat leek ons de beste manier om de straf voor het gebrek aan bezine te voorkomen, waarbij we uiteraard niet hadden verwacht dat er alsnog een dergelijke zware straf als diskwalificatie zou volgen.”

Wat het geheel nog pijnlijker maakt, is dat Hamilton op het moment dat hij de auto aan de kant zette méér dan een liter in zijn tank had. “We kwam er een paar uur later achter dat er nog 1.3 liter in zat, maar op dat moment wisten we dat niet”, erkent de Engelsman

“Het is namelijk moeilijk om precies te bepalen hoeveel brandstof er in de tank zit als de auto op de baan rijdt. De G-krachten spelen dan immers ook een rol, dus je weet nooit heel exact hoe je er qua benzine voor staat”, vertelt Whitmarsh, die overigens in het midden laat of Hamilton aan die exta 0.3 liter genoeg had gehad om de ronde af te maken en alsnog een hele liter over te houden.

De teambaas stelt afrondend dat het nu eenmaal een situatie was waarin je – ongeacht welke keuze je maakt – het schip ingaat. Wel geeft hij aan dat hij het – mocht een coureur van McLaren onverhoopt nog een keer met te weinig brandstof op pad worden gestuurd – anders zou oplossen: “In dat geval zou ik de coureur gewoon tijdens zijn snelle ronde al naar binnen roepen. Maar ja, achteraf is het makkelijk praten.”

Ondanks dat Hamilton de race door zijn diskwalificatie als 24e en laatste moest starten, eindigde hij toch nog als achtste. Whitmarsh prees de coureur daarna uitvoerig voor de volwassen manier waarop hij gelijktijdig had geracet en zijn banden gemanaged.