Fernando Alonso viel in Suzuka uit, heeft nog maar een voorsprong van vier punten in het kampioenschap en heeft niet de snelste auto. Tot de Japanse Grand Prix beweerde hij dat andere coureurs onder druk stonden om te presteren, niet hij. Dat is volgens McLaren-teambaas Martin Whitmarsh nu wel anders.

“Hij gaat hier het ongelukkigst weg”, denkt de Engelsman, die in 2007 met Alonso samenwerkte. “De druk ligt nu volledig bij hem. Weliswaar meer door Sebastian Vettel dan door ons, maar wij zijn ook weer op hem ingelopen. Het gat is gedicht en er zijn nog vijf races te gaan.”

Lewis Hamilton moet nog 42 punten goedmaken op Vettel. De toekomstig Mercedes-coureur reed een anonieme race en werd vijfde. “We waren niet echt in topvorm”, erkent Whitmarsh. “Daarom moet je na dit soort races altijd de complete auto doorlichten, zodat hij in Korea optimaal presteert. Beide McLaren-coureurs kunnen races winnen.”

In Japan was McLaren echter kansloos tegen Red Bull Racing. “Zij waren het hele weekend de beste. Wij konden de hele tweede rij innemen. Red Bull was echt sneller”, meent Whitmarsh. “We gaan onderzoeken hoe we de auto afstelden, hoe we te werk zijn gegaan en met welke verbeteringen we voor de komende races kunnen komen. Hopelijk vechten we ons op die manier terug.”

McLaren lijkt, na drie zeges op rij in Hongarije, België en Italië, nu niet meer de snelste renstal te zijn. “We hadden een aantal races de beste auto. In een ontwikkelingsstrijd als deze lijkt Red Bull nu de bovenliggende partij te zijn. Dat is een uitdaging waar we graag op inspelen.”