Williams heeft zich altijd verzet tegen het inkopen van onderdelen bij andere teams, omdat dat volgens adjunct-teambaas Claire Williams indruist tegen de aard van een constructeur. Maar nu zegt ze toch te overwegen ‘kleinere’ onderdelen wellicht buitenshuis te laten fabriceren.

Het inkopen van onderdelen is altijd een heikel punt geweest voor jullie. Hoe kijken jullie daar momenteel tegenaan?

“We zijn er enorm trots op dat we alle onderdelen in eigen huis fabriceren. Dat maakt ons een onafhankelijke constructeur. Maar als het inefficiëntie veroorzaakt, moeten we het tegen het licht houden. Dat we de auto niet op tijd klaar hadden voor de wintertest is daar een resultaat van. Als een externe partij een onderdeel, bijvoorbeeld de wagenvloer, voordeliger en sneller kan leveren, moeten we dat overwegen. Maar we zijn er zeker niet op uit om een complete ophanging van een ander team over te nemen.”

Hoe sta je tegenover uitstel van de bekendmaking van de reglementen voor 2021?

“Als je alle voor- en nadelen tegen elkaar afweegt, is het beter om de bekendmaking uit te stellen. Dan voorkom je dat de grotere teams een voorsprong kunnen opbouwen ten opzichte van de minder bedeelde teams. Het moet geen wapenwedloop worden.”

Wat vind je ervan als er meer dan 21 races op de kalender komen?

“Daar ben ik geen grote voorstander van, vanwege de belasting van het personeel. Je hebt dan een tweede groep nodig om medewerkers te kunnen wisselen, maar dat kunnen wij ons niet veroorloven. De Formule 1 moet nieuwe markten aanboren, maar als er nieuwe races komen, verdwijnen er andere. Want zelfs als je de raceweekends inkort, zou dat weinig verschil maken. Je vraagt dan nog altijd van het personeel om 25 weekends, of eigenlijk weken, van huis te zijn. Dat is de helft van het jaar. Dat is niet goed voor de balans tussen werk en privéleven.”

Hoe is de sfeer nu binnen het team?

“Uitstekend, echt waar. Het is altijd moeilijk om het moraal hoog te houden en iedereen op de top van zijn kunnen te laten werken. Maar daar besteden we bij Williams altijd veel aandacht aan. Het zegt veel dat vorig jaar slechts één personeelslid is vertrokken. Iedereen houdt van de uitdaging, dat is de echte ‘Williams-spirit’.”

Lees ook: Claire Williams: ‘Opgeven is geen optie bij Williams’

Welke rol spelen de coureurs daarbij?

“Beiden doen meer dan wat van ze verwacht kan worden. Net als iedereen wisten ze dat het een moeilijk seizoen ging worden. En het kan niet eenvoudig zijn om te weten dat je elk raceweekend achteraan eindigt, maar ze zijn teamspelers en houden het hoofd hoog. Dat is cruciaal voor de teamgeest.”

Helpt de aanwezigheid van Patrick Head?

“Met zijn achtergrond is hij enorm waardevol. Hij is weliswaar een tijdje weggeweest, maar de basis van hoe je een auto moet ontwerpen, is niet veranderd. Hij fungeert als gids in het team. Hij geeft het moraal een positieve impuls en is een soort vangnet voor onze technische staf.”

Jullie zijn duidelijk op zoek naar nieuw technisch personeel, is dat moeilijk te vinden?

“Zijn we daar duidelijk naar zoek? Dat wordt aangenomen, maar we zoeken niet veel mensen. Je kunt niet verwachten dat een blik nieuwe medewerkers opentrekken onze problemen zal oplossen. We moeten juist de problemen binnen onze organisatie aanpakken. Dat zit dus meer in structuren en processen. We willen ook geen overhaaste beslissingen nemen die tot fouten leiden, maar ons juist richten op de middellen die we hebben. We hebben veel goede mensen en we moeten kijken op welke manier we die kunnen ondersteunen.”