Nick Wirth heeft, niet lang na zijn ontslag bij Virgin, een volgende opdracht binnen. Wirth Research gaat samen met Honda aan de slag in de IndyCar.

Het bedrijf van de Engelse ontwerper werkte al langer samen met Honda. Wirth ontwierp voor de Japanners al auto’s voor Le Mans. De door hem ontworpen Acura won het Amerikaanse Le Mans-kampioenschap.

Wirth Research gaat nu voor Honda aan de slag in de IndyCar. De Noord-Amerikaanse formuleklasse gaat in 2012 grondig op de schop. Er komt een nieuwe auto en verschillende bedrijven mogen daar aerodynamische pakketten voor ontwerpen, zo ook Honda. De Japanners zetten Wirth daarvoor aan het werk.

De Engelsman zal daarbij zijn stokpaardje computional fluid dynamics gebruiken: een computerprogramma dat aerodynamische luchtstromen simuleert. Bij Virgin werd dat niet bepaald een succes, terwijl de Acura ook volledig met CFD werd ontworpen.

De vicepresident van Honda Performance Development, Steve Eriksen, heeft in ieder geval nog het volste vertrouwen in Wirth. “We geloven blind in de sporen die Wirth Research heeft verdiend”, aldus de topman van HPD. “We hopen nog meer succes te boeken bij de prototypes.”

“Bovendien starten we ook een IndyCar-project. Er is vanaf volgend jaar ruimte voor meerdere motor- en bodyworkleveranciers. Onze bijzondere relatie met Wirth Research krijgt in de komende jaren dus nog een extra impuls.”