De financiële kant van het verhaal blijft het grootste discussiepunt in onderhandelingen tussen de teams en Formule 1-eigenaar Liberty Media. Dat zegt Mercedes-teambaas Toto Wolff, volgens wie het niet alleen om prijzengeld, maar ook de budget cap gaat.

Liberty Media wil graag een budget cap invoeren, iets waar Wolff en Mercedes niet per se onwelwillend tegenover staan: “Maar we willen niet van het ene op het andere jaar dertig procent van ons personeel op straat zetten”, plaatst Wolff in gesprek met ESPNF1 een belangrijke kanttekening.

Volgens Wolff is Mercedes verder ook niet van zins haar ‘performance voordeel’ zomaar op te geven, terwijl er volgens hem nog meer belangrijke voorwaarden aan een budget cap hangen: “Het moet op een verstandige manier ingevoerd worden en we moeten een goede wijze van handhaving vinden.”

Wolff is van mening dat de gesprekken tussen de teams en Liberty Media ‘vriendelijk’ begonnen zijn, al ontkent hij ook niet dat er verschillen van mening bestaan. “Uiteindelijk moeten we, in het belang van de sport, echter wel met de juiste oplossingen komen.”

Liberty Media-topman Chase Carey (links) met Mercedes-kopstukken Toto Wolff en Niki Lauda.

Alternatief kampioenschap
Waar Wolff nog gematigd overkomt, speelt Ferrari-president Sergio Marchionne hoog spel. Hij heeft gedreigd dat Ferrari zich terugtrekt uit de Formule 1 als er geen compromissen uit komen waar het vrede mee heeft. Daarnaast heeft hij gezinspeeld op het starten van een alternatief kampioenschap.

Gevraagd door ESPNF1 of Mercedes Ferrari in zo’n geval zou volgen, antwoordt Wolff dat Marchionne ‘erg uitgesproken en direct is’, maar hij ‘zijn mening in principe deelt’. “Wij van Mercedes zijn dol op de Formule 1 en willen graag blijven, maar de sport moet wel op de juiste manier in elkaar steken. Als we denken dat het de verkeerde kant op gaat, zullen we ons daar tegen uitspreken.”

Prijzengeld
Wat los van eventuele kostenrestricties een issue is, erkent hij, zijn de uitbetalingen uit de sport aan de teams, waar vooral de grote, succesvolle renstallen van profiteren. “Het mag duidelijk dat we een structuur moeten zien op te zetten die voor iedereen werkt, want een aantal van de kleinere teams hebben moeite genoeg inkomsten te genereren.”

Motor
Een ander discussiepunt tussen de teams en Liberty Media én de FIA zijn de motorregels voor 2021 en daarna. Een voorstel van de FIA en Liberty Media om de motoren flink te versimpelen is niet bijster positief ontvangen door Mercedes, Ferrari en Renault.