Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt dat de Formule 1 geen nieuwe bolides meer hoeft te introduceren voor 2017. Volgens Wolff is daar simpelweg geen reden voor.

Er wordt al sinds 2015 gesproken over de behoefte om nieuwe, snellere en cool uitziende bolides te introduceren in 2017, maar Toto Wolff, teambaas van het sinds 2014 dominante Mercedes, denkt dat er geen noodzaak meer voor is. “Ik zie geen reden meer om de voorgestelde nieuwe regels in te voeren”, vertelt Wolff aan Motorsport.com.

Volgens Wolff zijn de huidige bolides niet alleen sneller dan ooit, maar wordt het veld ook steeds competitiever. “Dat is sowieso één van de gevolgen van stabiele regels, dat alles bij elkaar schuift. Het is dus ook niet in ons belang om vast te houden aan de huidige regels”, benadrukt hij: “Want onze voorsprong is lang zo groot niet meer als vorig jaar.

Formula One World Championship 2016, Round 3, Chinese Grand Prix, Shanghai, China, Friday 15 April 2016 - The FIA Press Conference (From back row (L to R)): Frederic Vasseur (FRA) Renault Sport F1 Team Racing Director; Yusuke Hasegawa (JPN) Head of Honda F1 Programme; Eric Boullier (FRA) McLaren Racing Director; Maurizio Arrivabene (ITA) Ferrari Team Principal; Toto Wolff (GER) Mercedes AMG F1 Shareholder and Executive Director; Christian Horner (GBR) Red Bull Racing Team Principal.

De nieuwe regels moeten eind volgende week door de sport geratificeerd worden.

“De races die we dit jaar hebben gezien, waren echter allemaal geweldig, net zoals er nu echt strijd is. Als we de regels gelijk houden, zal dat alleen maar meer het geval worden”, stelt Wolff, die ziet dat er over de hele lijn nivellering plaatsvindt: “Wij maken steeds kleinere stappen vooruit en de rest steeds grotere, zowel met de auto’s als motoren.”

Volgens Wolff is het nu dan ook zaak een ommekeer te maken en de voorgestelde regels af te schieten. “Want dan zitten we straks in een ideale situatie, met geweldige races.” Een andere reden om dit te doen, zegt hij, is dat er met de komst van nieuwe regels juist weer één dominante partij zou verschijnen die richting de titel stormt.

“Dat gebeurt altijd als je weer vanaf nul begint, met compleet nieuwe regels”, stipt Wolff aan, waarbij hij verder aangeeft dat het voorstel voor de 2017-regels sowieso in de basis niet goed is: “Ze zetten in op meer downforce, maar daar zie je als kijker niets van en het maakt het alleen maar moeilijker voor coureurs om elkaar in te halen.”

Volgens plan moeten de voorgestelde reglementswijzigingen eind volgende week geratificeerd worden. Het concept voor de 2017-regels is in overgrote mate al uitgedacht, maar volgens Auto, Motor und Sport staan alleen Mercedes, Red Bull en Toro Rosso er nog volledig achter.