Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt niet dat er iets abnormaal is aan de ongelijke motorsituatie in de Formule 1 en dat niet elk team de motor kan krijgen die het wil.

In een uitgebreid interview met Auto, Motor und Sport wordt Wolff onder meer gevraagd naar het stuklopen van de onderhandelingen tussen Red Bull en Mercedes over een motordeal. Red Bull heeft zich er publiekelijk boos gemaakt over gemaakt dat Mercedes weigerde haar een motor te leveren, terwijl ook gesprekken met Ferrari tot onvrede van Red Bull op niets uitliepen.

Volgens Formule 1-uitbater Bernie Ecclestone en FIA-president Jean Todt is dit een teken dat motorleveranciers met fabrieksteams – zoals Mercedes en Ferrari – te veel macht hebben en in de eerste plaats uit eigenbelang handelen. Wolff laat op zijn beurt echter optekenen dat hij de situatie op de motormarkt als heel normaal ziet: “Red Bull heeft toch gewoon een motor, dus waar hebben we het nou helemaal over?”, vraagt hij zich hardop af.

“Ferrari en Mercedes hebben om uiteenlopende redenen besloten niet met Red Bull in zee te gaan, maar het is niet zo dat we ze uit de Formule 1 hebben gedwongen. Ze konden alleen de motor die ze graag wilden, niet krijgen. Zo gaat dat soms nou eenmaal.”

“Toen ik nog voor Williams werkte, klopte ik tot twee keer toe bij Norbert Haug aan voor Mercedes-motoren, maar ik kreeg beide keren ‘nee’ te horen omdat Mercedes niet over de middelen beschikte om met een extra team te werken”, geeft Wolff een praktijkvoorbeeld.

Gevraagd of hij het als een probleem ziet dat de autofabrikanten hun fabrieksteams de beste motoren geven en er geen ‘vangnet’ is voor andere teams, reageert Wolff eveneens afwijzend. “Want het is in de Formule 1 toch nooit anders geweest dan nu? Het is vrijwel nooit het geval geweest dat er drie of vier gelijkwaardige motoren op de markt waren. Hoogstens in de laatste jaren van een langlopend technisch reglement, maar vaker ook niet.”

Volgens de teambaas is Mercedes haar rivalen – en dan vooral Renault en Honda – verder al tegemoet gekomen door de tussentijdse motorontwikkeling gedurende 2016 toe te staan, terwijl het zich volgens hem verder ook zeer open opstelt in discussies over een nieuw motorreglement.

Over wat zich achter de schermen allemaal afspeelt, zoals dat Ecclestone en Todt een mandaat van de FIA hebben gekregen om zelf met oplossingen voor de vermeende problemen van de Formule 1 te komen, wil de Oostenrijker verder niet te veel zeggen. “Er gebeuren de laatste tijd dingen waar ik beter geen commentaar op kan geven.”

De suggestie dat Mercedes en Ferrari samenspannen om hun machtspositie te behouden, zwakt hij verder af. “Als er al van een alliantie sprake is, dan is dat een hele wankele.” Uiteindelijk draait het voor Wolff maar om één ding, benadrukt hij: “Ik vertegenwoordig Mercedes. Dat is het enige.”