Mercedes-teambaas Wolff heeft als gevolg hiervan bij elk team de nodige bandenslijtage geconstateerd bij gebruik van de zachtere compounds uit de reeks, wat het racen volgens Wolff “spannend kan maken” in de weekends waarin deze banden worden gebruikt.
Of het nog veel puzzelen wordt qua strategie is volgens de Oostenrijker maar de vraag, aangezien de banden in tegenstelling tot wat Pirelli zelf had verwacht niet bijster veel verschillen qua compound.
“Het verschil in performance en grip tussen de verschillende bandensoorten is relatief klein”, stelt Wolff vast. “Tussen de medium en soft, soft en supersoft en supersoft en ultrasoft zit misschien maar een tiende of twee, of soms zelfs helemaal geen verschil”, somt hij op.
De nieuwe hypersoft – die door Mercedes helemaal niet is gebruikt tijdens de wintertests – wordt daarbij door Wolff omschreven als wel een grote stap zachter en dus sneller, maar ook een echte kwalificatieband.
“Ik denk dat je die echt alleen gebruikt om te kwalificeren en het daarna in de race overleven geblazen is tijdens de paar rondjes die je er na de start op moet afleggen”, aldus Wolff.
BandenselectiesVoor de seizoensopener in Australië heeft Pirelli soft, supersoft en ultrasoft banden geselecteerd. Het neemt daarna mediums, softs en supersofts mee naar Bahrein en gaat in China voor medium, soft en ultrasoft. De nieuwe hypersofts maken hun debuut bij de Grote Prijs van Canada, de zevende race van het jaar, zo heeft Pirelli bekendgemaakt. Tussendoor staan nog de Grands Prix van Azerbeidzjan, Spanje en Monaco op de kalender.
*: Voor de Grand Prix van Monaco is nog geen bandenselectie bekend.Infographics: Pirelli.