Tom Coronel heeft vier punten overgehouden aan het WTCC-weekend op de Nürburgring Nordschleife. De Nederlander reed in de tweede race door ‘de groene hel’ naar de achtste plek toe.

De WTCC streek afgelopen weekend voor het eerst in haar geschiedenis neer op de Nordschleife. Coronel kwalificeerde zich daarbij als negende voor de eerste race – wat vanwege de omgekeerde startvolgorde van de top tien voor race twee een tweede startplek betekende – maar moest de eerste wedstrijd van verder terug beginnen vanwege een motorwissel.

“We moeten de eerste race dus vooral overleven, zodat we in de tweede race volle bak kunnen gaan vanaf P2”, verklaarde Coronel, die bij de start van race één echter in de eerste bocht werd geraakt door een andere deelnemer, na een slechte start. “De auto sloeg af. Althans, hij kwam eerst wel vooruit, maar begon daarna te bokken en sloeg toen af. Alle Chevrolets hadden dat probleem. Ik weet niet wat er mis was.”

“In de eerste bocht had ik daarna een lichte aanrijding met John Filippi en dat was het dan. Het was geen zware botsing, maar ik besloot met oog op race twee geen onnodige risico’s te nemen”, verhaalde de ROAL-Motorsportcoureur, die moest toezien hoe José María López, Sébastien Loeb en Yvan Muller in de eerste wedstrijd het volledige podium opeisten voor Citroën.

In race twee kwam Coronel redelijk van zijn plek, al verloor hij in het gedrang bij de eerste bochten wel een aantal posities. Datzelfde gebeurde in de ronden daarna. “De Citroëns en fabrieks-Honda’s waren duidelijk sneller. Ik ging in de eerste ronde nog wel als vierde van het Grand Prix-circuit de Nordschleife op en kon mijn plek een tijdje vast houden, maar op het rechte stuk staken de fabrieksauto’s me één voor één zonder moeite voorbij.”

“Ik kon er gewoon niets tegen doen, maar was op P8 gelukkig nog wel de best geklasseerde Chevrolet-rijder. Dat stemt enigszins tevreden, maar ik moet zeggen dat ik over het algemeen meer van dit weekend had verwacht”, erkende de coureur die in race twee net voor landgenoot Jaap van Lagen – uitkomend voor Lada – over de streep kwam.

Al voor het weekend begon, stond de Nederlander echter op achterstand, want nadat hij in Marrakech uit de race was geramd door Norbert Michelisz, was zijn Chevrolet dusdanig beschadigd dat hij een eerdere testdag op de Nordschleife moest laten schieten. “Dat nadeel was groter dan we hadden gedacht. We liepen qua afstelling gedurende het hele weekend toch wel achter de feiten aan.”

Coronel had na de WTCC-race ook nog aan de 24 Uur van de Nürburgring moeten meedoen. Nog voordat het zijn beurt was om in te stappen, werd de Zakspeed Mercedes met teamgenoot Christian Vietoris achter het stuur echter door een andere deelnemer geraakt en was het einde verhaal. De 24 Uur op de Nürburgring Nordschleife werd gewonnen door WRT Audi, met onder meer de Belg Laurens Vanthoor als coureur.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."