Tom Coronel heeft een nieuw contract met ROAL Motorsport getekend en zal voor het vijfde jaar op rij voor dat team uitkomen in het WTCC. Coronel zal net als in 2014 een Chevrolet Cruze besturen.

“Het is super dat ik er weer een jaar bij ben”, vertelt de Nederlander, die al sinds 2005, het eerste jaar van het WTCC, meedoet en nu aan zijn vijfde seizoen voor ROAL Motorsport begint: “Dat geeft een goed gevoel en veel vertrouwen”, zegt hij. “Vorig jaar ging onze overstap naar Chevrolet gepaard met hoogte- en dieptepunten, maar we hebben veel geleerd en dat geeft ons een goede start voor 2015”, klinkt het positief.

De Chevrolet Cruze van de Nederlander is ’technisch vrijwel gelijk aan vorig jaar’, maar ziet er toch wezenlijk anders uit doordat Coronel in een compleet andere kleurstelling aan de start zal verschijnen. Waar Coronel de laatste jaren nog met een grotendeels blauwe kleurstelling reed, daar is het geel van sponsor DHL nu kleurbepalend, al wordt Coronel ook nog bijgestaan door onder meer McGregor, Valvoline, TW Steel en Eru Kaas.

De nieuwe livery is volgens Coronel het gevolg van de onderhandelingen die hij in een wederom uiterst hectische winter heeft gevoerd om alles rond te krijgen voor komend seizoen. “Ik ben na afloop van het vorige WTCC-seizoen direct begonnen met alle voorbereidingen, al kwam daar ook nog het uitstapje in de Dakar-zandbak tussendoor. Daarna ben ik echter snel verdergegaan met het WTCC-verhaal.”

Wat de 42-jarige coureur uit Eemnes meeneemt uit Dakar, is zijn zogenaamde ‘kaaskophelm’, met dank aan sponsor Eru Kaas. Coronels vaste slogan ‘Eat My Dust’ wordt daardoor ook vervangen door ‘Eat My Cheese’.

Na een drukke winter kan de helm al weer vroeg op, want hoewel de Chevrolet van ROAL en Coronel eerst nog officieel gepresenteerd wordt in Italië en er kort daarop een perspresentatie van het WTCC volgt in Barcelona, moet Coronel daarna weer terug naar Italië voor de eerste test, alvorens de auto op transport moet om op tijd voor het eerste raceweekend in Argentinië te zijn voor de seizoensopener van 6 t/m 8 maart.

De WTCC-kalender wordt dit jaar gekenmerkt door nieuwe races op de Nürburgring Nordschleife, het Buriram-circuit in Thailand en Losail in Qatar, maar daar staat tegenover dat de illustere stratenrace in Macau van het WTCC-programma is verdwenen. Jammer, vindt Coronel, maar door de andere toevoegingen spreekt hij toch van ‘een kalender waarmee we een topseizoen tegemoet gaan’.

Over wat er in dat topseizoen aan prestaties op de baan verwacht wordt, is Coronels teambaas Roberto Ravaglia duidelijk: “Vorig jaar was Tom één van de beste rijders in het kampioenschap. Ons doel voor dit jaar is meestrijden voor overwinningen en titels in de Yokohama Trophy”, verklaart Ravaglia, verwijzend naar het deelkampioenschap voor privé- in plaats van fabrieksteams dat ROAL in 2014 wist te winnen.