Alex Wurz, de voorzitter van de ‘coureursvakbond’ GPDA, heeft verklaard dat alle huidige Formule 1-coureurs zich inmiddels hebben aangesloten bij de GPDA. ‘Ze beseffen dat ze met oog op de toekomst van de sport verenigd moeten zijn’.

“Dat honderd procent lid is, is voor het eerst in de recente geschiedenis het geval. En misschien zelfs wel voor het eerst ooit”, vertelt Wurz aan Autosport.

Wurz schrijft dat toe aan de tijden vol verandering waarin de Formule 1 zich bevindt. “Alle coureurs beseffen dat ze verenigd én vertegenwoordigd moeten zijn. We moeten immers voorkomen dat de actie op de baan eventueel slachtoffer wordt van politieke spelletjes en een eventuele machtsstrijd.”

Volgens Wurz is de sport de afgelopen tien jaar namelijk beschadigd geraakt door ‘puur zakelijke beslissingen en politieke machtsspelletjes’. Nu Liberty Media als nieuwe eigenaar van zins is het nodige te veranderen, is het volgens Wurz voor de GPDA belangrijk te benadrukken dat racen op de eerste plaats moet blijven staan. “Wij zien de Formule 1 als sport, niet als show.”

“Coureurs zien zichzelf als atleten, niet als artiesten, en dat is volkomen terecht”, meent Wurz. Entertainment is, in elk geval publiekelijk, echter een sleutelwoord in de plannen van Liberty Media. Volgens Wurz moet de sport echter in de eerste plaats kloppen, waardoor de show vanzelf goed wordt.

GPDA-voorzitter Wurz.

Wurz vindt dat de GPDA het zich niet kan veroorloven ‘naïef te zijn’ over de situatie waarin de Formule 1 zich bevindt. “Met ingewikkelde regels en overeenkomsten tussen verschillende belanghebbenden.” De GPDA streeft er daarbij naar “de betrokken partijen verantwoordelijk houden voor hun acties en beslissingen”.

Wat in Wurz’ optiek met oog op de toekomst in elk geval postitief is, is dat Liberty Media en het onderzoeksteam daarvan voor de toekomst naar het plan van de GPDA luisteren om ‘regels op te stellen die de aerodynamica minder gevoelig maken’. “Zodoende kun je immers dichter bij elkaar racen.”

Afgelopen jaar is er door de coureurs veel geklaagd over hoe moeilijk het is elkaar te volgen en in te halen met de 2017-auto’s, iets dat met de nieuwe regels voor 2021 veranderd moet worden. Voor die tijd wordt ook nog over een nieuwe motorformule nagedacht. Het belangrijkste daarbij voor de GPDA? “Dat de actie op de baan beter, closer en authentiek is.”