Een tweede race in de Verenigde Staten moet een van de prioriteiten zijn voor Liberty Media, de nieuwe eigenaren van de Formule 1. Die mening is Zak Brown toegedaan, die naar alle waarschijnlijkheid een belangrijke commerciële rol gaat vervullen in de Formule 1.

Zak Brown legde pasgeleden zijn taken neer als CEO van CSM Sport & Entertainment, een groot marketingbedrijf. Brown is geen onbekende in de paddock, en verricht al jarenlang diverse marketinggerelateerde activiteiten voor de Formule 1. Zijn opstappen als CEO voedt dan ook de geruchten dat hij bij Liberty Media aan de slag gaat, als overziende van alle commercie en sponsoring binnen de Formule 1.

Aan Motorsport vertelt Brown dat het toevoegen van een tweede race in de Verenigde Staten een absolute prioriteit moet zijn voor Liberty Media. “Het neemt veel tijd in beslag, dus ik denk niet dat we het al in 2017 of 2018 zullen zien. Ik denk echter wel dat we in 2019 of 2020 een tweede race in Amerika op de kalender zullen zien.”

Focus op Amerika
Tevens voorziet de Amerikaan dat de sport in de Verenigde Staten beter op de kaart wordt gezet. “Ik denk niet dat Formule 1 daar op de voorgrond treedt omdat de eigenaren Amerikanen zijn. Ik denk dat dat zal gebeuren omdat Amerika een grote, geografische focus wordt”, aldus Brown. “Het is een groot gebied. Het is de grootste en meest volwassen sportmarkt, dus het moet op de radar van de Formule 1 staan.”

Brown wil echter wel benadrukken dat een vergrote focus op Amerika niet betekent dat Europa achter zal blijven. “Toen de strategie werd besproken, werd al benadrukt hoe belangrijk de Europese circuits zijn. Dat neemt niet weg dat Noord-Amerika als geheel belangrijk is. Liberty Media kent de markt daar uitstekend.”

“Ik denk dat het een goed iets is. Ik denk dat ze er heel veel tijd en aandacht aan zullen besteden.”