Red Bull heeft gedreigd om na dit seizoen met beide teams uit de Formule 1 te stappen, als het niet dezelfde motoren krijgt als het fabrieksteam van Ferrari.

Dat schrijft de website Speedweek dinsdagmiddag. Speedweek heeft de bewering niet opgetekend uit de mond van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, maar de site is eigendom van het energiedrankjesmerk en heeft dit jaar in die hoedanigheid al vaker gediend als officieuze spreekbuis van het bestuur van het bedrijf.

“Red Bull laat deelname van de beide teams aan de Formule 1 in 2016 volledig van de vraag afhangen of Ferrari dezelfde fabrieksmotoren wil leveren als die achterin de auto’s van Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel liggen”, meldt Speedweek onder andere.

Mateschitz zei eerder dit jaar al dat zijn team met klantenmotoren nooit meer kans zou maken op de wereldtitel. Aan die overtuiging lijkt, getuige het artikel op Speedweek, nog weinig veranderd: “Red Bull wil niet met een klantenmotor rijden die 30 à 40 pk minder vermogen levert, en door de fabriek kan worden aangepast als het klantenteam het fabrieksteam bedreigt.”

Breuk met Renault

Red Bull brak kort geleden met de huidige motorleverancier Renault. Van de relatie met de Franse fabrikant was na anderhalf jaar tegenvallende prestaties en onbetrouwbaarheid van de Renault-motor niets meer over gebleven. Een deal met Mercedes leek daarna op handen, maar daar stak Mercedes-baas Dieter Zetsche in Monza eigenhandig een stokje voor.

Ferrari bleef over als enige kandidaat, en verklaarde welwillend tegenover het leveren van motoren aan de Red Bull-teams te staan. Het Oostenrijkse concern lijkt de Ferrari-aandrijving nu dus alleen te willen als die net zo sterk is als die van de Scuderia zelf – ook al zou het volgens hardnekkige geruchten slechts gaan om twee overbruggingsjaren, tot in 2018 VW/Audi bij Red Bull haar intrede doet.

Ook exit voor Toro Rosso

Mocht Red Bull zijn dreigementen kracht bij zetten, dan valt het doek dus ook voor Max Verstappens team Toro Rosso. “Dat staat niet ter discussie”, schrijft Speedweek. “Wat heeft het voor zin om talenten als Verstappen en Carlos Sainz op te leiden, als die niet meer zoals Daniel Ricciardo en Sebastian Vettel door kunnen stomen naar het hoofdteam?”