Maleisië was absoluut één van de mooiste races van de afgelopen jaren. Dat was ook een beetje de verdienste van Marcus Ericsson en de safety car. Met zo’n race heb je geen regen nodig.

Sepang is eigenlijk een mooi circuit. Je kan, net als in Austin, gemak­kelijk elkaar met z’n drieën op een rij uit­remmen – en ermee wegko­men. Het is ook mogelijk om desgewenst met zijn tweeën naast elkaar het hele cir­cuit op racesnelheid rond te rij­den. Het circuit gaat niet alleen maar linksaf en rechtsaf, maar ook een beetje omhoog en om­laag. Daardoor zijn veel bochten ‘driedi­mensionaal’ (wat bij­voorbeeld ook Spa en Zandvoort zo leuk maakt, en Assen wat minder).

Max Verstappen verbijsterde wederom iedereen. Niks geen onop­val­lend-meerijden-en-veel-leren. Zijn Q3 was briljant, net als zijn gevechten met Ricciardo en Bottas. Net als vorig jaar in de Formu­le 3 geldt ook hier: waar Max Verstappen rijdt, gebeurt wat.

Hoe zou Red Bull zich momenteel voe­len, achter die twee jonkies met hun tweederangs auto’s? Na zijn geklaag over de ver­meende dominantie van Mercedes en het gezeur over zijn eigen Renault-motoren staat Christian Horner nu toch wel een beetje voor paal. 

Een raadsel: Kvyat lijkt nu al volledig tegen Ricciardo opge­was­sen. Diezelfde Ricciardo veegde vorig jaar nog de vloer aan met Vettel. Als Raikkonen er na dit seizoen mee ophoudt, lijkt Kvyat voor Ferrari de aangewezen persoon om in 2016 Vettel scherp te houden.

Bijna ontroerend was het BBC-interview met James Allison, de technisch hoofdverantwoordelijke achter de winnende Ferra­ri. Alle Italianen gingen na de finish volledig uit hun dak, zo niet James. ‘Racing is misery,’ zei hij, ‘except on days like these’.

We hebben het er al zo vaak over gehad, die ziekelijke neiging van de stewards om iedereen maar te pas en te onpas straf te geven. Je vraagt je af waarom er nog een oud-coureur (ditmaal motorcoureur Mick Doohan) als advi­seur bijzit. Voor spek en bonen, kennelijk. David Coul­thard ging op de BBC dan ook op zijn kenmerkende fatsoenlijke manier tekeer tegen deze mensen. Terecht lijkt me, gezien de futili­teit van de clashes Perez/Grosjean en Hülken­berg/Kvyat.

We hebben in de Formule 1 juist nu behoefte aan coureurs die ook wel eens wat dur­ven, zei Coulthard. Zijn visie werd vervolgens volle­dig onder­steund door Kvyat, no­ta be­ne één van de ‘slachtoffers’.

Manor/Marussia is zo langzamerhand binnen de Formule 1 de su­per-underdog, het knuf­felteam bij uitstek. Wat bezielt dan Eccles­tone toch om zich publie­kelijk zo nega­tief over de renstal uit te laten? Het zij nog maar eens ver­meld: die­zelf­de Eccles­to­ne was in 2010 verant­woor­delijk voor de komst van drie flutteams, terwijl hij goede teams had kunnen krij­gen. Eén van die flutteams is vijf jaar later nog steeds in leven, omdat ze tegen alle racelogi­ca (inclu­sief de ellen­de met Maria de Vil­lota en Jules Bianchi) weigeren om op te geven. Een beetje meer respect is dan wel gepast.