Bij Red Bull Racing kwamen ze bij lange na niet in de buurt van die productiviteit. In de ochtendsessie viel Daniel Ricciardo stil met de RB13. Er was iets aan de hand met een sensor, een probleem waar de monteurs uren zoet mee waren. ’s Middags ontstond er een probleem met de batterij van de Renault-krachtbron. Ondanks alle oponthoud kwam Ricciardo nog tot 50 ronden. Zijn tijd van 1:22,926 was goed voor de vijfde plek. Nog moeizamer verliep het officiële debuut van de nieuwe McLaren, de MCL32. Fernando Alonso kon slechts een installatieronde volbrengen, voordat het oliesysteem van de Honda-motor kuren begon te vertonen. Het team installeerde een andere motor, die ook niet vlekkeloos functioneerde. Uiteindelijk wist Alonso er toch wat ronden uit te persen, die hem niet verder brachten dan de tiende plek. De problemen zullen bij McLaren angstige herinneringen oproepen aan de rampzalig verlopen wintertests van twee jaar geleden. Bij de andere renstallen bleef de tegenslag meestal beperkt tot de gangbare opstartproblemen. Bij Renault werd het bodywork te heet en bij Haas sneuvelde een voorvleugel toen Kevin Magnussen van de baan spinde. De uitlaat onder de Force India van Sergio Pérez brak waarschijnlijk, waardoor de Mexicaan niet veel in actie kwam. De uitslag van de eerste testdag in Barcelona: 1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1:21,765 (Soft), 73 ronden
2. Sebastian Vettel, Ferrari, 1:21,878 (Medium), 128 ronden
3. Felipe Massa, Williams, 1:22,076 (Soft), 103 ronden
4. Kevin Magnussen, Haas, 1:22,894 (Soft), 51 ronden
5. Daniel Ricciardo, Red Bull, 1:22,926 (Soft), 50 ronden
6. Valtteri Bottas, Mercedes, 1:23,169 (Soft), 79 ronden
7. Sergio Pérez, Force India, 1:23,709 (Soft), 39 ronden
8. Carlos Sainz, Toro Rosso, 1:24,494 (Medium), 51 ronden
9. Nico Hülkenberg, Renault, 1:24,784 (Medium), 57 ronden
10. Fernando Alonso, McLaren, 1:24,852 (Soft), 29 ronden
11. Marcus Ericsson, Sauber, 1:26,841 (Medium), 72 ronden