Wellicht zorgwekkend motornieuws voor Red Bull (en McLaren en Renault zelf) is echter dat Autosport vorige week berichtte dat nog niet duidelijk is wanneer Renaults nieuwe MGU-K (onderdeel van het hybridesysteem) komt. Deze ‘nieuwe’ MGU-K had eigenlijk vorig jaar al geïntroduceerd moeten worden, maar vanwege zorgen om de betrouwbaarheid diende Renault terug te grijpen op een specificatie uit 2016, die vervolgens heel 2017 is gebruikt. Volgens Abiteboul komt de tweede generatie MGU-K eraan en is deze inmiddels verder ontwikkeld en onderdeel van een veel grotere update van het energy recovery system, maar hij wil nog niet zeggen wanneer dit wordt gebracht.
Sutton Images
Daan de Geus
6 maart 2018
Teambaas Christian Horner is er zeker van dat zijn team Red Bull over een identieke motor beschikt als het Renault-fabrieksteam waar het klant van is.
“We hebben er ook nooit aan getwijfeld dat we gelijkwaardig worden behandeld door Renault”, wordt Horner geciteerd door Crash.net. De Red Bull-teambaas haakt daarmee in op het recente aanscherpen van de motorregels door de FIA om te garanderen dat klantenteams zoals Red Bull over dezelfde hardware, software en engine modes beschikken als de fabrieksteam van de autofabrikanten.
Het enige wat anders is, zo geeft Horner aan, is dat Red Bull een andere brandstofleverancier heeft. Renault gebruikt zelf BP/Castrol, net als haar andere klant McLaren, terwijl Red Bull met ExxonMobil werkt. Renaults managing director Cyril Abiteboul erkent dat dit voor ‘minieme verschillen’ kan zorgen, maar meer ook niet. “Red Bull weet dat ook en heeft zelf voor een andere brandstofleverancier gekozen.”
Zelfs met een andere brandstofleverancier heeft Red Bull echter ‘niets zorgwekkends gezien wat betreft het product dat we van Renault ontvangen’, verklaart Horner. Hij heeft het dan over de status die Red Bull als (gelijkwaardige) klant geniet. Horner heeft eerder namelijk wel zijn zorgen uitgesproken over Renaults motorontwikkelingsprogramma voor 2018, dat zeker in de eerste plaats meer op betrouwbaarheid dan performance is gericht.
MGU-K
Wellicht zorgwekkend motornieuws voor Red Bull (en McLaren en Renault zelf) is echter dat Autosport vorige week berichtte dat nog niet duidelijk is wanneer Renaults nieuwe MGU-K (onderdeel van het hybridesysteem) komt. Deze ‘nieuwe’ MGU-K had eigenlijk vorig jaar al geïntroduceerd moeten worden, maar vanwege zorgen om de betrouwbaarheid diende Renault terug te grijpen op een specificatie uit 2016, die vervolgens heel 2017 is gebruikt. Volgens Abiteboul komt de tweede generatie MGU-K eraan en is deze inmiddels verder ontwikkeld en onderdeel van een veel grotere update van het energy recovery system, maar hij wil nog niet zeggen wanneer dit wordt gebracht.
Wellicht zorgwekkend motornieuws voor Red Bull (en McLaren en Renault zelf) is echter dat Autosport vorige week berichtte dat nog niet duidelijk is wanneer Renaults nieuwe MGU-K (onderdeel van het hybridesysteem) komt. Deze ‘nieuwe’ MGU-K had eigenlijk vorig jaar al geïntroduceerd moeten worden, maar vanwege zorgen om de betrouwbaarheid diende Renault terug te grijpen op een specificatie uit 2016, die vervolgens heel 2017 is gebruikt. Volgens Abiteboul komt de tweede generatie MGU-K eraan en is deze inmiddels verder ontwikkeld en onderdeel van een veel grotere update van het energy recovery system, maar hij wil nog niet zeggen wanneer dit wordt gebracht.
Gerelateerd nieuws
Vader Sergio Pérez twijfelt niet aan contract: ‘Checo is de meest gewilde coureur in F1’
24 april 2024 17:45 - Nieuws
Norris is een interessante aanwinst voor Red Bull: ‘Zullen hem nooit wegcijferen’
22 april 2024 13:30 - Nieuws
Kwalificatie GP China: Verstappen evenaart stokoud record Häkkinen, flop Hamilton
20 april 2024 10:17 - Nieuws