Renault komt volgend seizoen met een compleet nieuwe motor, gebaseerd op een ander ontwerp dan de huidige C-spec. “Vrijwel alles wordt vernieuwd”, verklaart teambaas Cyril Abiteboul. Het Franse merk hoopt op die manier het gat naar de andere fabrikanten te dichten.

Renault kwam in de loop van dit seizoen met de zogenaamde C-spec motor: een doorontwikkeling van de krachtbron waarmee Red Bull, Renault en McLaren het seizoen waren gestart. De introductie van die motor kwam in Monza en de V6 zou zo’n 30 pk extra leveren, luidde de voorspelling.

Renault-teambaas Cyril Abiteboul.

De krachtbron leek door zijn nieuwe componenten een goede basis voor 2019, zo dacht ook Sainz, maar dat is hij volgens teambaas Abiteboul niet. Abiteboul stelt namelijk dat de ontwikkelmogelijkheden van de C-spec beperkt zijn.

“Een van de redenen waarom de C-spec niet beter presteert dan zijn voorganger, is dat de basisstructuur van de motor onze mogelijkheden beperkt”, vertelt Abiteboul aan Autosport. Een fundamentele verandering in het ontwerp is daarom nodig. Die komt er in 2019, als Renault “vrijwel alles” aan de krachtbron zal vernieuwen.

Renault durft die stap te zetten omdat het gelooft dat de huidige motoren nog veel vooruitgang kunnen boeken. Met een nieuw ontwerp neemt de Franse fabrikant een risico. “We moeten voorzichtig zijn”, erkent Abiteboul. “En veel discipline hebben in onze planning, zodat we onszelf niet in een moeilijke positie brengen voor de start van het seizoen.”

De nieuwe krachtbron moet het gat naar Mercedes en Ferrari – en misschien zelfs wel Honda – dichten. Het is de bedoeling dat de Renault-motor er voor aanvang van de eerste test al enkele duizenden testkilometers heeft opzitten, zodat Renault in Melbourne beslagen ten ijs komt. In 2019 rijden alleen fabrieksteam Renault en klantenteam McLaren nog met Renault-motoren; Red Bull is dan overgestapt naar Honda.