Renault-teambaas Cyril Abiteboul zegt dat hij ’tot op zekere hoogte’ wel begrip had voor de frustraties die bij Red Bull leefden ten tijde van hun samenwerking. De Fransman was zelf ook niet tevreden over de Renault-motor in 2014, maar hij vond de kritiek van Red Bull te ver gaan.

In een interview met het magazine F1 Racing gaat Abiteboul in op de problemen die ontstonden tussen Red Bull en de Franse motorleverancier Renault. In 2014 was Abiteboul als teambaas van Caterham een klant van Renault. Hij was niet te spreken over de geleverde motor. ”Aan het begin van 2014 volgde de ene fout op de andere. Ik was zelf klant bij Renault en ik kan je vertellen dat ze echt gigantisch achter lagen als het ging om het doorzien van het concept en de ontwikkeling van de motor”, aldus Abiteboul, die halverwege 2014 terugkeerde bij Renault.

Lees ook: Mercedes, Renault en Honda overwegen om motorontwikkeling te bevriezen vanaf 2021

”Red Bull was inmiddels gewend aan het succes, maar daar kwam voor hen een einde aan”, vervolgt de Renault-teambaas. In 2014 was het ineens Mercedes dat domineerde, en Red Bull wees naar de Renault-motor als oorzaak van de tegenvallende resultaten. Het leidde tot een publiekelijk moddergooien tussen de twee partijen. ”Maar door kritiek te leveren in de media los je helemaal niets op”, zegt Abiteboul. ”Tot op zekere hoogte kon ik de frustraties bij Red Bull wel begrijpen. Maar het bereikte een punt waarop het niet alleen kritiek was op ons product, maar ook op het merk Renault en dat ging voor ons te ver”, aldus Abiteboul.

In 2013 veroverde Sebastian Vettel het wereldkampioenschap met Red Bull-Renault, voorlopig de laatste wereldtitel voor de Oostenrijkse renstal. Foto: Motorsport Images

‘We vergaten de toekomst’
Abiteboul zegt dat hij in aanloop naar de nieuwe V6-motor al niet tevreden was bij Renault, en besloot daarop om in 2012 naar Caterham te vertrekken, waar hij teambaas werd. ”Ik zag dat het de verkeerde kant op ging. We investeerden niet genoeg en we namen niet op tijd de juiste mensen aan. We waren te gefixeerd op de laatste jaren met de V8-motor, dat we de toekomst gewoonweg vergaten. Dat was een grote fout”, aldus de Fransman.

Lees ook: Abiteboul niet blij met technische regels: ‘Maak liever aanpassingen aan de circuits’

In de tijd dat de Oostenrijkse renstal samenwerkte met Renault veroverde het team vier keer het wereldkampioenschap. Sebastian Vettel werd wereldkampioen in 2010, 2011, 2012 en 2013. In 2018 besloot Red Bull om over te stappen naar de Honda-motor voor dit seizoen. Voorlopig levert die samenwerking al goede resultaten op, met de overwinningen van Max Verstappen in Oostenrijk en Duitsland als hoogtepunten.