Een flink aantal coureurs klaagden over de nieuwe banden, met name de superzachte compound van Pirelli. Toch is Paul Hembery, autosportchef van de bandenleverancier, zeer tevreden over de banden.
“Het doel was om één band als kwalificatieband te ontwikkelen”, legt Hembery uit. “In de race zouden er dan snel pitstops moeten worden gemaakt naar de goede raceband, de medium compound. Zo konden teams kiezen tussen een twee- of driestopstrategie.”
Hembery vervolgt: “Onze verwachtingen zijn volledig uitgekomen. Met de variaties in strategieën en zeven verschillende raceleiders heeft de race veel spanning gekend met een mooi podium met drie verschillende teams erop.”
De Pirelli-chef is vooral lovend over hoe het winnende team Lotus met de banden omsprong. “De tweestopper van Kimi Räikkönen was perfect uitgevoerd. Ze snapten de banden daar heel goed. Een goed staaltje bandenmanagement.”
Voor de race adviseerde Pirelli de coureurs te stoppen in ronde 14 en 36. Dat bleek een aardige voorspelling aangezien de winnende auto stopte in ronde 9 en 34.
Gerelateerd nieuws
Nieuwe zorgen bij Pirelli na vinden ‘diepe sneden’ in banden Qatar
29 november 2025 11:00 - GP Qatar
Pirelli onthult bandengamma voor 2026, schrapt controversiële C6-compound
25 november 2025 11:00 - Nieuws
Pirelli voert noodregel in voor GP Qatar: race wordt verplichte tweestopper
17 november 2025 12:00 - GP Qatar
‘Pirelli denkt aan bandenlimiet in Qatar, mogelijk twee verplichte pitstops’
07 november 2025 10:00 - Nieuws