Tijdens het aftellen naar de start van een nieuw raceseizoen, vinden eerst de F1-testdagen plaats voor de teams. Teams testen dan hun nieuwe auto’s voor het eerst in de praktijk. Maar wat testen teams dan precies? Waar en wanneer vinden de testdagen plaats en wat zeggen deze testtijden over de krachtsverhoudingen tussen de coureurs? Dit artikel geeft antwoord op al deze vragen.
Wat test een team tijdens de F1-testdagen?
Deze testdagen zijn cruciaal voor F1-teams om hun auto’s te optimaliseren en eventuele problemen vroegtijdig op te sporen. Op die manier beginnen coureurs volledig voorbereid aan het seizoen. Tijdens het seizoen is testen namelijk niet meer toegestaan. Gedurende de F1-testdagen testen teams verschillende aspecten van de auto’s om verder te optimaliseren zodat ze klaar zijn voor het raceseizoen. Ieder team heeft een specifiek testprogramma voor de testdagen. Enkele van de belangrijkste onderdelen die teams testen tijdens de testdagen zijn:
- Betrouwbaarheid
- Het doel is om zoveel mogelijk kilometers af te leggen om eventuele betrouwbaarheidsproblemen te identificeren.
- Onderdelen zoals motoren en versnellingsbakken worden onder langdurige belasting getest.
- Nieuwe auto-ontwerpen en technologieën:
- Teams testen nieuwe chassis- en aerodynamische ontwerpen.
- Teams evalueren innovaties in motoren, transmissies en hybride systemen.
- Bandenprestaties:
- Teams testen verschillende bandensoorten om te zien hoe ze presteren onder verschillende omstandigheden.
- Pirelli, de officiële bandenleverancier, test nieuwe bandenspecificaties.
- Afstellingen en setup:
- Teams proberen verschillende setups om de beste balans en prestaties te vinden.
- Vering, rijhoogte en vleugelinstellingen worden aangepast en getest.
- Aerodynamica:
- Teams gebruiken vaak flow-vis verf en aero rakes om luchtstromen over de auto te analyseren.
- Teams vergelijken windtunnelgegevens met data uit de praktijk.
- Elektronica en software:
- Telemetriesystemen en software worden uitgebreid getest en geoptimaliseerd.
- Teams beoordelen updates en nieuwe functies van de boordcomputer en software.
- Racetactieken en strategieën:
- Uitvoeren van pitstop-oefeningen en race-simulaties.
- Verschillende brandstofladingen en strategieën worden getest om de beste aanpak voor races te bepalen.
- Coureurs:
- Nieuwe coureurs krijgen de kans om vertrouwd te raken met de auto.
- Rijders en engineers werken aan de communicatie en samenwerking.
Wanneer zijn de F1-testdagen?
De exacte data voor de F1-testdagen van 2025 zijn nog niet bekend, maar zullen in ieder geval voorafgaand aan de start van het seizoen op 16 maart plaatsvinden. De testdagen zijn altijd drie opeenvolgende dagen van 08:00 uur ’s ochtends Nederlandse tijd tot 17:00 uur ’s middags met een uur lunchpauze tussen 12:00 en 13:00 uur. Elke dag is de baan dus acht uur beschikbaar voor de coureurs, verdeeld in twee sessies van vier uur.
Waar kan je de F1-testdagen volgen?
Tegenwoordig kun je de coureurs gewoon volgen wanneer zij zich tijdens de testdagen klaarstomen voor het nieuwe raceseizoen. De testdagen worden namelijk live uitgezonden. In Nederland kun je de testdagen volgen via de betaalde streamingdiensten Viaplay en F1TV. Beiden zenden de volledige testdagen uit, inclusief interviews, analyses en achtergronden. Voorheen waren de testdagen niet door F1-fans te bekijken. Tegenwoordig kan dit wel waardoor je als fan niets van het spektakel hoeft te missen.
Met hoeveel auto’s mag een F1-team testen?
Elk team mag met één wagen naar de F1-testdagen komen. Dit is het maximale aantal dat is toegestaan. De coureurs binnen hetzelfde team moeten dus de auto delen. In plaats van twintig wagens zullen er tijdens de testdagen in totaal maximaal tien wagens tegelijkertijd op het circuit zijn. Een coureur komt meestal maximaal anderhalve dag in actie en heeft daarom maar twaalf uur de tijd om zijn nieuwe auto helemaal te leren kennen.
Hoeveel onderdelen mogen teams gebruiken tijdens de F1-testdagen?
Tijdens de F1-testdagen mogen de teams zo vaak als ze willen onderdelen wisselen en gebruiken, inclusief motoren en bijbehorende componenten. Dit betekent dat een defecte motor tijdens de testdagen geen invloed heeft op het raceseizoen. Teams moeten hier alleen wel voorzichtig mee zijn, aangezien ze meestal weinig tot geen reserveonderdelen hebben ontwikkeld voor veel van deze componenten. Een omvangrijke crash met grote schade kan dus wel gevolgen hebben.
Bovendien is het zo dat teams zich aan een bepaald budgetplafond moeten houden. Teams kunnen niet eindeloos verschillende onderdelen ontwikkelen en uitproberen omdat ze dat niet kunnen betalen. Houden teams zich niet aan het budgetplafond dan kunnen ze een hoge boete verwachten. Dit overkwam Red Bull nadat zij in 2021 het budgetplafond hadden overschreden.
Wat betekent sandbaggen in de F1-testdagen?
Sandbaggen is een term die tijdens de testdagen regelmatig tevoorschijn komt. Figuurlijk betekent het denkbeeldige zandzakken aan je auto vastmaken om langzamer te zijn en zand in de ogen van de concurrentie strooien. Letterlijk houdt het in dat coureurs niet het achterste van hun tong laten zien. Tijdens de testdagen onthullen ze dan niet de ware snelheid van de auto De concurrentie weet door deze tactiek niet waar ze nu echt mee te maken krijgen aan de start van het seizoen. Tijdens de F1-testdagen rijdt een team bijvoorbeeld matig en dan komt hetzelfde team tijdens de kwalificatie en race ineens veel beter uit de verf. Coureurs verdenken elkaar regelmatig van sandbaggen.
Hoe representatief zijn de F1-testtijden?
De testtijden in de testdagen zijn niet altijd even representatief om de krachtsverhoudingen van de coureurs in te schatten. Dit komt o.a. door het hierboven genoemde sandbaggen. Maar ook door verschillen in bandencompound en brandstofhoeveelheid. Deze elementen spelen een belangrijke rol waardoor het lastig kan zijn om in te schatten wat de krachtsverhoudingen tijdens het aankomende raceseizoen gaan zijn. Toch geven alle factoren bij elkaar wel een redelijke inschatting voor waar teams ongeveer in het veld staan. Hebben sommige teams bijvoorbeeld moeite om de auto onder controle te houden of gripproblemen (onderstuur of overstuur)? Dat zijn problemen waar zij daadwerkelijk tegenaan gaan lopen tijdens de race.