– Aantal seizoenen: 5
– Aantal gereden races: 85
– Aantal overwinningen: 57 (67,1%)
– Aantal polepositions: 51 (60,0%)
– Aantal 1-2 finishes: 23 (27,1%) Red Bull (2010-2013)
– Aantal seizoenen: 4
– Aantal gereden races: 77
– Aantal overwinningen: 41 (53,2%)
– Aantal polepositions: 52 (67,5%)
– Aantal 1-2 finishes: 12 (15,6%) Mercedes (2014-heden)
– Aantal seizoenen: 5
– Aantal gereden races: 98
– Aantal overwinningen: 72 (73,4%)
– Aantal polepositions: 82 (83,7%)
– Aantal 1-2 finishes: 39 (39,8%) Conclusie
Conclusies trekken over dominantie hangt natuurlijk sterk af van de rekenwijze. Als we kijken naar het aantal overwinningen, aantal polepositions en het aantal 1-2 finishes (in verhouding tot het aantal races), kunnen we niet anders concluderen dan dat Mercedes dominanter is dan Ferrari en Red Bull in hun gloriejaren. Mercedes scoort op ieder punt hoger en is met die rekenwijze het dominantste team van de 21ste eeuw. Tekst loopt door onder de foto.
Maakt dat de sport saai? Niet per se, we hebben met Hamilton/Rosberg en Hamilton/Vettel mooie duels gezien. Bovendien zijn er signalen dat het Mercedes-tijdperk zijn einde nadert. Kijk maar naar de cijfers van dit jaar. Ferrari was lange tijd dichtbij in de titelstrijd met Mercedes, en dat is terug te zien. Mercedes in 2018
– Aantal gereden races: 19
– Aantal overwinningen: 9 (47,4%)
– Aantal polepositions: 11 (57,9%)
– Aantal 1-2 finishes: 4 (21,1%) Een teken dat de dominantie op zijn eind loopt? Wie zal het zeggen. In 2019 wijzigen de Formule 1-regels op aerodynamisch vlak, wat de rangorde wel eens door elkaar kan gooien. Zo niet, dan kunnen de Zilverpijlen mogelijk nog veel meer records doen sneuvelen.