
Hartley stond in VT1 al snel met motorpech aan de kant. Foto: Racepictures.
Renault-teambaas Cyril Abiteboul liet zich vrijdag ontvallen dat de problemen misschien veroorzaakt worden door hoe Toro Rosso de motoren gebruikt, hetgeen Toro Rosso weer in het verkeerde keelgat schoot. Het team counterde de uitspraken van Abiteboul in een persbericht. “Er zijn niet genoeg onderdelen en we moeten daarom telkens componenten van de ene naar de andere motor wisselen en oude exemplaren gebruiken”, viel verder in klare taal te lezen. Minder direct maar zeker zo scherp was Toro Rosso’s suggestie dat de strijd die het team en Renault om de zesde plek in het WK uitvechten er wellicht iets mee te maken heeft. Renault was daar weer hevig door ontstemd, waarna het naar verluidt zelfs dreigde helemaal geen motoren meer te leveren. De ruzie werd uiteindelijk gesust door Red Bulls Helmut Marko, na een verhitte discussie met Abiteboul, maar het mag duidelijk zijn dat het huwelijk tussen Toro Rosso en Renault eind dit jaar in onmin eindigt. En dat nadat de scheiding nog zo netjes geregeld leek.
Carlos Sainz maakte als onderdeel van een ingewikkelde ‘ruilhandel’ immers een maand geleden de overstap naar Renault, dat om die reden instemde met het door Toro Rosso voortijdig beëindigen van de oorspronkelijk doorlopende deal. Van de goodwill van toen lijkt helemaal niks meer over. Voor Toro Rosso en Renault is het hoe dan ook nog maar één raceweekend op de tanden bijten, alvorens Red Bulls B-team in 2018 met Honda’s gaat rijden. Of het dat als nummer zes of zeven in het WK doet, is afwachten, met Toro Rosso momenteel zesde met 53 punten en Renault op P7 met 49.Topoverleg om de ruzie te sussen: Abiteboul vs Marko pic.twitter.com/j6ldNjTsvq
— Venema, André (@MrYkkonen) November 11, 2017

Hartley heeft in twee van zijn eerste drie races de finish niet gehaald. Foto: Sutton Images.