Na twee weekends die gedomineerd werden door motorproblemen en -perikelen, haalde Pierre Gasly zondag nét de finish in Brazilië. Zijn motor hield er mee op, maar hij rolde nog wel over de streep. Het is tekenend voor hoe Toro Rosso’s tijd met Renault eindigt.

Gasly kwam met een – voor Formule 1-begrippen – slakkengangetje als twaalfde binnen. Nadat de Renault-motor achterin zijn Toro Rosso “ineens totaal geen vermogen meer had”, hobbelde hij met zo’n zestig kilometer per uur onder de vlag door.

“Ik wist al dat er iets mis was”, vertelt de Fransman, die tijdens de race problemen met de oliedruk had en met een oude specificatie MGU-K rondreed waarvan hij “niet anders kon dan hopen” dat die het tot het eind zou volhouden.

Dat leek te lukken, tot tweehonderd meter voor de finish. “Ik gaf vol gas, maar had ineens totaal geen vermogen meer. De auto deed alleen nog maar ‘bup, bup, bup, bup’ terwijl ik over de streep rolde met zo’n zestig kilometer per uur.”

Gasly werd direct daarna door zijn team gesommeerd zijn STR12 direct te parkeren, al was dat in ieder geval wel 31 ronden nadat teamgenoot Brendon Hartley eenzelfde bevel kreeg, waarna de Nieuw-Zeelander de pits opzocht.

Zowel bij Hartley als Gasly is niet duidelijk wat er precies mis was en of het de motor was, maar de Toro Rosso-coureurs zijn dit soort orders, zelfs als nieuwkomers, inmiddels gewend. Het team is de laatste vier races geteisterd door motorproblemen, met telkens gridstraffen voor minstens één coureur.

Nadat Gasly twee weken geleden in Mexico bijvoorbeeld amper kon rijden tijdens de vrije trainingen en niet mee kon doen aan de kwalificatie, terwijl Hartley daarin in Q2 moest opgeven met motorpech, hadden beide coureurs in Brazilië in VT1 motorproblemen, waarna de bom barstte tussen Toro Rosso en Renault.

Hartley stond in VT1 al snel met motorpech aan de kant. Foto: Racepictures.

Ruzie met Renault
Renault-teambaas Cyril Abiteboul liet zich vrijdag ontvallen dat de problemen misschien veroorzaakt worden door hoe Toro Rosso de motoren gebruikt, hetgeen Toro Rosso weer in het verkeerde keelgat schoot.

Het team counterde de uitspraken van Abiteboul in een persbericht. “Er zijn niet genoeg onderdelen en we moeten daarom telkens componenten van de ene naar de andere motor wisselen en oude exemplaren gebruiken”, viel verder in klare taal te lezen.

Minder direct maar zeker zo scherp was Toro Rosso’s suggestie dat de strijd die het team en Renault om de zesde plek in het WK uitvechten er wellicht iets mee te maken heeft. Renault was daar weer hevig door ontstemd, waarna het naar verluidt zelfs dreigde helemaal geen motoren meer te leveren.

De ruzie werd uiteindelijk gesust door Red Bulls Helmut Marko, na een verhitte discussie met Abiteboul, maar het mag duidelijk zijn dat het huwelijk tussen Toro Rosso en Renault eind dit jaar in onmin eindigt. En dat nadat de scheiding nog zo netjes geregeld leek.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Carlos Sainz maakte als onderdeel van een ingewikkelde ‘ruilhandel’ immers een maand geleden de overstap naar Renault, dat om die reden instemde met het door Toro Rosso voortijdig beëindigen van de oorspronkelijk doorlopende deal. Van de goodwill van toen lijkt helemaal niks meer over.

Voor Toro Rosso en Renault is het hoe dan ook nog maar één raceweekend op de tanden bijten, alvorens Red Bulls B-team in 2018 met Honda’s gaat rijden. Of het dat als nummer zes of zeven in het WK doet, is afwachten, met Toro Rosso momenteel zesde met 53 punten en Renault op P7 met 49.

Hartley heeft in twee van zijn eerste drie races de finish niet gehaald. Foto: Sutton Images.