Hij wil races winnen en om titels vechten, maar als Fernando Alonso tegenwoordig één ding is, dan is dat wel realistisch. Met zijn McLaren is het door het gebrek aan vermogen van de Honda-motor behelpen in Montréal, wat P12 een prima resultaat maakt.

Dat stelt Alonso althans zelf in interview met Sky Sports F1. “Twaalfde is geen ideale startpositie, maar gezien onze achterstand qua motorvermogen is in Q2 op 1.2 seconde van Lewis Hamilton eindigen een heel, heel goede prestatie voor ons. Ik ben daar heel blij mee”, verklaart hij zelfs.

De race kan wel eens een lastig(er) verhaal worden, denkt de Spanjaard. Op de lange rechte stukken van het Circuit Gilles Villeneuve is hij immers flink in het nadeel. Kan hij daar wat tegen doen? “Niet veel, behalve goed uit de hairpin komen en dan proberen te verdedigen. Je kan je echter niet tegen alles verdedigen. De andere jongens zitten halverwege het rechte stuk al op gelijke hoogte en dat maakt het dan moeilijk vechten.”

Alonso hoopt dus op een goede start en goede strategie, maar er zijn volgens hem op voorhand nog wel meer pijnpunten op te noemen. “Het is bijvoorbeeld niet alleen het gebrek aan vermogen, het brandstofgebruik is ook zeer hoog. We hebben dus nog wel wat problemen uit te dokteren.”

Vandoorne
Waar Alonso nog wat positiefs te melden heeft, was het voor Stoffel Vandoorne weer een moeilijke sessie. De Vlaming was na Q1 al klaar en start zondag als zestiende, nadat hij zijn laatste vliegende rondje niet af kon maken door de crash van Saubers Pascal Wehrlein en bijbehorende gele vlaggen.

“We hebben het hele weekend al last de banden op te warmen voor de eerste flying lap. De tweede is bij ons daarom het snelst, maar door die gele vlaggen konden we die niet meer doen”, doet hij verhaalt bij Ziggo Sport.

Vandoorne raakte eerder in de sessie overigens de vangrail, al bleef dat zonder gevolgen. “Die heb ik gewoon even een kusje gegeven”, kan hij er wel om lachen. “Ik heb niet echt iets gevoeld, maar zag het op tv. Het was niet erg en zorgde niet voor schade.”